– Dette er uakseptabelt. Biler skal annonseres med riktig
registreringsnummer eller understellsnummer, sier leder for forbrukertrygghet hos
Finn, Ingunn Isefjær Huus-Hansen.
Forbrukertilsynet, som har tilsynsansvar med
markedsføringsloven, sier manglene kan anses som villedende markedsføring.
Alle bilannonser på Finn, Norges dominerende nettsted for
kjøp og salg, skal ifølge Finns annonseregler ha opplysninger om bilenes
registreringsnummer, eller understellsnummeret, som også kalles chassisnummer.
Oppgir feil
Men merkeforhandleren Melhus Bil oppgir ikke riktig
understellsnummer på minst to av sine biler. Melhus Bil er Midt-Norges største
Ford-forhandler, og er også merkeforhandler for blant annet Kina-merkene Maxus
og BYD.
Både en brukt Maxus Euniq 6 og en brukt BYD Han
annonseres uten at bilenes registreringsnummer oppgis.
Understellsnumrene som
oppgis, har henholdsvis syv og fem 0-tall på slutten, og ser dermed ut som de
ikke er riktige.
Når vi taster inn de oppgitte understellsnumrene i
databasen til Statens vegvesen, får vi beskjed om at understellsnumrene er
ukjente.
Registreringsnumrene og understellsnumrene gir masse
nødvendig og viktig informasjon om bilene.
Med disse numrene kan du sjekke hvilke opplysninger som
er registrert, bilenes mål, vekt og motorstørrelse, informasjon om dekk og
felg, status for EU-kontroll, og kilometerstand.
Annonse
Stopper annonser
Du får også opp eieropplysninger, og kan se både hvem som
eier bilen nå, og hvem som har eid bilen tidligere.
Finn påpeker at alle annonser skal inneholde
registreringsnummer eller understellsnummer.
– Vi tar ned eller stenger alle slike annonser når vi
blir gjort oppmerksomme på slikt. Vi oppfordrer brukere som kommer over slike
annonser, om å benytte vår rapporteringsfunksjon, som er tilgjengelig på alle
annonser, sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen hos Finn.
– Kan utestenge
Nettstedet Finn påpeker at det er uakseptabelt å oppgi
feil understellsnumre.
– Ved gjentatte brudd på våre annonseregler har vi
anledning til å utestenge brukere fra vår tjeneste. Det gjelder også merkevareforhandlere.
Motor har spurt Melhus Bil hvorfor de oppgir feil eller
fiktivt understellsnummer. Merkeforhandleren i Trøndelag har ikke besvart
Motors henvendelser.
Annonse
2021-modell
Bilforhandleren Mobile, en av landets største
bilforhandlerkjeder, annonserer en Nissan Leaf 2024-modell.
Når vi taster inn understellsnummeret, får vi treff på en
Nissan Leaf 2021-modell, som siden bilen var ny har vært eid av en kvinne på
Vestlandet.
Når Motor spør bilselgeren ved Mobile Skøyen i Oslo, som
er oppgitt som kontaktperson i annonsen, sier han at de bruker
understellsnummeret på en bruktbil for å kunne annonsere en ny bil på Finn.
Kort tid etter at Motor snakker med selgeren, er annonsen
satt inaktiv.
Daglig leder Thomas Eriksen ved Mobile Skøyen beklager
annonseringen.
– Dette har nok skjedd ved en nyoppdatering av en
eksisterende annonse, uten at understellsnummer har blitt endret eller lagt inn
riktig. Vi stiller oss selvfølgelig bak at en annonse skal inneholde riktige
opplysninger om bilen, inkluder rett understellsnummer.
Forbrukertilsynet opplyser til Motor at de tidligere ikke
har hatt saker om feilinformasjon i bilannonser.
– Generelt er det slik at alle opplysninger selgerne gir
i markedsføringen, må være riktige. Hvis selgerne gir feil informasjon, kan det
være snakk om villedende markedsføring, sier underdirektør Tonje H. Drevland i
tilsynsavdelingen til Forbrukertilsynet.
For å vurdere om markedsføringen er villedende i dette tilfellet, måtte
tilsynet vurdert markedsføringen som helhet.
– Hvis selger oppgir feil informasjon, kan det også føre
til at kjøper får et mangels- eller erstatningskrav mot selgeren, påpeker hun.
Har du sett denne typen annonser? Send gjerne eksempler til journalist Geir Røed: geir@motor.no