Mange av de store bilprodusentene har den siste tiden gått tilbake på sine elbil-løfter. Et marked som har roet seg ned, kombinert med høye utviklingskostnader, har fått mange til å skyve på overgangen til å kun satse på elbiler.
Opel derimot satser videre mot en elektrifisert framtid. Fra neste år skal alle nye modeller fra det Stellantis-eide merket kun være elektriske.
Administrerende direktør for Opel, Florian Huettl, sier til Automotive News at bilprodusenten «er fast bestemt» på at elektrisk mobilitet er den beste måten å spre utslippsfri mobilitet så bredt som mulig.
Rimeligere biler
– Vårt mål er å gjøre disse bilene rimelige for et bredere kundegrunnlag, sier Huettl.
– Med Frontera og nye Grandland fullfører vi den første fasen av elektrifiseringen hos Opel, der elektriske- og forbrenningsmotorer eksisterer side om side.
Den norske importøren melder om en pris ned mot 250.000 kroner for Frontera. Bilen har et batteri på 44 kWt, som skal gi 300 kilometer rekkevidde. Motoren yter 113 hestekrefter, mens maksimal ladehastighet er 100 kW, noe som gir mulighet til å lade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter. Senere vil det komme en utgave med større batteri og 400 kilometers rekkevidde.
Når disse to er på markedet, vil Opel gå videre med neste generasjon som skal være «kun helelektriske.» Her sier Huettl at konseptbilen Experimental, som ble vist i september, viser hvordan de ser for seg de kommende modellene.
– Opel liker å jobbe med konseptbiler og gjøre dem til virkelighet. Experimental viser det neste skrittet i våre planer om å gå fullt ut elektrisk med fremtidige modeller.
Annonse
Øker
I fjor økte Opel det globale salget med 15 prosent til 670.000 enheter. Salget av fullt elektriske kjøretøyer økte med 22 prosent og utgjorde 15 prosent av merkets totale volum.
Mokka hadde den største andelen av elbiler med nær 30 prosent, foran Corsa med 20 prosent.
På det norske markedet endte Opel på en 15. plass i fjor, med 1835 biler, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, omtrent det samme som året før.
I år har det gått svært trått i Norge, til og med 13. mai har de levert 186 biler, en nedgang på 65 prosent sammenlignet med året før. Det plasserer dem helt nede på 25. plass på merkestatistikken. Den elektriske andelen er 97 prosent.
Huettl sier han er sikker på at det elektriske salget vil øke jevnt også i tiden framover. Blant annet med hjelp av en liten elbil som skal plasseres under Corsa og koste rundt 25.000 euro, uten at han ga ut noen flere detaljer. Samtidig er det grunn til å tro at småbilen vil dele plattform med Citroën ëC3, som nylig fikk en startpris på 208.900 kroner i Norge.