VISER EL-RETNING: Symbolet i midten heter selvsagt lyn/«blitz» på Opel-språk, men selskapet kaller hele konstruksjonen, med sirkelen, et «kompass».
Illustrasjon: OPEL
El-justering:
Opel endrer logoen
Lynet skal ifølge produsenten bli litt mer tilpasset elbil-tidsalderen.
Stellantis-merket Opel har hatt sin gamle logo oppe til vurdering og så selv det åpenbare: Et lyn er slett ikke et dårlig symbol å ta med seg inn i en elektrisk fremtid. Dette er en retning Opel bekjenner seg til, fullt og helt, fra og med 2028.
Likevel er det skrudd litt på noen detaljer, først og fremst i form av en delende strek.
Opel selv gjør et ordspill-poeng av dette i sin reklamevideo for logoen, der de deler lynet, idet de skryter av de ikke er redde for å bryte med gamle mønstre – «break old patterns».
● Opels lyn, eller Blitz på tysk, begynte egentlig som et stilisert luftskip og kom først på plass i logoen i 1963. Da hadde selskapet allerede eksistert i 101 år. Men Opel benyttet navnet Blitz allerede på 1800-tallet. Se noen av disse under her.