NY AVTALE: EU og Kina skal forhandle om en ny avtale for elbilene fra Kina som selges i europa.

Nye forhandlinger:

Ønsker minstepris på kinesiske elbiler

I høst innførte EU ekstra toll på elbiler produsert i Kina. Nå luftes en ny løsning som kan erstatte tollbarrieren.

Publisert

EU og Kina har blitt enige om å vurdere å innføre minstepriser på kinesiskproduserte elbiler, istedenfor tollsatsene som EU innførte i fjor, sier en talsperson for EU-kommisjonen til Automotive News.

Kinas handelsdepartement sier i en uttalelse at forhandlingene skal starte umiddelbart.

45,3 prosent toll

Tidligere avtaler om minstepriser inngått av EU, har vært for råvarer, ikke mer komplekse produkter som biler. 

EU økte tollsatsene på kinesiskproduserte elbiler med inntil 45,3 prosent i oktober i fjor, men Brussel og Beijing ser nå på muligheten til å oppheve tollsatsene gjennom minstepriser, kjent som prisforpliktelser, for importerte biler.

Samtalene om å finne en løsning av konflikten, som også har skapt uro for franske konjakkprodusenter etter at Beijing iverksatte gjengjeldende handelstiltak, kommer samtidig som USAs president Donald Trump har startet en handelskrig med noen av USAs nærmeste handelspartnere, inkludert EU og Kina.

Den tyske bilorganisasjonen VDA er positiv til samtalene:

– Uavhengig av nåværende globale utviklinger, må det også diskuteres hvordan man kan redusere hindringer og forstyrrelser i internasjonal handel, i stedet for å bygge nye barrierer.

Kina sto for en tredjedel av salget til tyske bilprodusenter i fjor, ifølge Automotive News.

Vekst i Europa

Tall fra markedsanalyseselskapet Dataforce viser at salget av kinesiske biler i Europa økte med 64 prosent i februar, til 38.902 enheter. Dette tilsvarer en markedsandel på 4,1 prosent, opp fra 2,5 prosent i februar 2024.

Salget av elbiler importert fra Kina, som omfattes av EUs nye tollsatser, falt med 3,4 prosent til 11.116, samtidig som det totale salget av elbiler i Europa økte med 26 prosent.

Veksten kom blant annet fra de ladbare hybridbilene, som ikke er rammet av de høye tollsatsene. Ladehybridene økte med 321 prosent i løpet av måneden, til 4744 enheter.

Hvordan den eventuelle prisforpliktelsen skal settes, og hva det faktisk innebærer, er ikke klart.