Økte produksjonskostnader, inflasjon og store leveringsforsinkelser grunnet både situasjonen i Ukraina og mangelen på halvledere i etterdønningene av pandemien.
Dette er stikkord som beskriver de store problemene bilindustrien sliter med.
For Toyotas del, kan man også legge til en stengt fabrikk i Russland, samt enorme utgifter med biler som ikke ble utlevert på over tre måneder på grunn av usikre hjulbolter. En ikke uvesentlig positiv faktor, er at etterspørselen fortsatt er høy.
Verdens største bilprodusent har allerede nedjustert produksjonsmålet i inneværende år med en halv million biler – til 9,2 millioner ved utløpet av regnskapsåret 31. mars 2023.
Og bare for å understreke at krisen ikke er total, så er selv dette nedjusterte tallet bedre enn den eksisterende produksjonsrekorden fra 2017, på i underkant av 9,1 millioner biler.
Annonse
Hyppigere økning
Uansett varsler Toyota-sjefene at situasjonen kommer til å påvirke prisene på nye biler i Europa og USA ytterligere, skriver Automotive News, med referanse til Toyotas kvartalsrapport, som ble framlagt tirsdag.
Toyota har allerede hevet prisene i takt med økende kostnader og dårligere inntjening, men nå kan det forventes hyppigere økning.
Bruker hjernen
– Hvert år har vi endret prisene en eller to ganger i året. Ved å øke frekvensen på prisendringene, vil vi også reflektere de høyere kostnadene, sier Masahiro Yamamoto, administrerende direktør for Toyotas regnskap.
– Vi bruker veldig mye hjernekapasitet på å prøve å komme opp med riktig prisnivå, bekrefter kommunikasjonssjef Jun Nagata.
Toyota-sjefene uttrykker tilfredshet med at den verste krisen i halvleder-leveransene ser ut til å være over. Men det er fortsatt mye usikkerhet.
– Av de opptil 1000 halvlederne som brukes i et kjøretøy, er det i det minste noen som vil være mangelvare. Vi snakker med leverandører en etter en for å identifisere alle usikkerhetsfaktorer, sier Kazunari Kumakura.