Den femte største kinesiske bilprodusenten har vært på besøk i Norge og snakket med flere potensielle samarbeidspartnere, skriver BilNytt.no.
Det skal dreie seg om flere av de store, etablerte bilimportør- og forhandlerkonsernene i Norge. Parallelt har GAC vært i kontakt med norske myndigheter og andre aktører.
GAC solgte i fjor mer enn 2,1 millioner biler, og bare i september produserte de 237.000 biler. Av disse var 30.000 elbiler av merke Aion. Det er disse som skal være aktuelle for Norge.
På papiret er selvsagt modellen LX Plus svært interessant, med en oppgitt rekkevidde på 100 mil.
Mens sportsbilen Aion Hyper SSR frister med vanvittige 1225 hestekrefter. Denne skal i produksjon i oktober 2023.
Størstedelen av GACs bilproduksjon er av merker som Honda, Toyota og delvis Mitsubishi, gjennom fellesforetak med disse mer kjente japanske produsentene. De samarbeider også med BYD om bussproduksjon.