Ifølge Automobilwoche antyder han at det gjenstår noen forbedringspunkter, blant annet med hensyn til kostnadsreduksjon, før batteriet er helt klart.
Ikke desto mindre ser CATL for seg at masseproduksjon er i sving før dette året er omme, og at de første leveransene vil følge tidlig neste år.
Det skal være et «men» til – tallene ovenfor vil bare gjelde under ganske optimale temperaturer, og i biler med lavt forbruk.
Da skal bilene til gjengjeld kunne oppnå en totalrekkevidde på 70 mil med disse batteriene.
Annonse
Tesla-leverandør
Selv om CATL nylig har tapt markedsandeler til BYD, er selskapet stadig vekk Kinas og verdens største batterileverandør.
Svært mange produsenter står på kundelisten. Deriblant Geely. Og Tesla – selskapets viktigste kunde.
Batteriet er døpt «Shenxing», ifølge enkelte oversettelser «guddommelig hastighet», og er av LFP-typen. Dette er batterivarianten som blant annet er å finne i de bakhjulsdrevne variantene av Tesla Model Y og Model 3.