RIMELIGERE PROSESS? En Nio EL8 fotografert ved batteribyttestasjonen på Bryn.

Tester to løsninger:

Nye Nio-ideer kan gi billigere batteribytte

Nio ønsker å forvalte batteribyttestasjonene på en smartere måte. Det kan komme bileierne til gode.

Publisert

Det skal sies: Ideene er ikke helt nye som sådan, men i hvert fall nye for Nio.

Det handler om i grove trekk om to taktikker for selskapets batteribyttestasjoner, beskrevet av Automotive News.

● Batteriene i disse skal i større/maksimal grad lades når prisene er svært lave, eller aller helst negative. 

Negative strømpriser inntreffer fra tid til annen, på grunn av overproduksjon – ikke ofte, men det har også forekommet i Norge.

Taktikken har ifølge Nio dekket selskapets utgifter for enkeltstasjoner under testing i Danmark og Nederland.

● Nio ønsker også å benytte ladestasjonenes tross alt ganske store, samlede kapasitet til å selge strøm tilbake til nettet, når det er gunstig. 

Dette begynner selskapet å teste neste år, i Sverige og Tyskland.

Ifølge Automotive News har hver stasjon 21 batterier, noe som totalt gjør at opp til 2 megawattimer kan være tilgjengelig – på 56 steder i Europa, hvorav 18 i Norge.  

Målet er billigere batteribytte for bileierne.