TRYGGHET I BUNNEN: Det ladbare batteriet på nye elbiler er oftest plassert som en plate mellom hjulakslingene, som på denne BMW iX-modellen på bildet.Foto: BMW GROUP
FN-kommisjon med nytt forslag:
Innfører nye krav til elbil-batteriers holdbarhet
FNs økonomiske kommisjon arbeider med nye minimumskrav til holdbarheten i batteriene som brukes i elbiler og ladehybrider.
Forslaget vil innebære krav til produsenter om at batteriene som brukes i ladbare biler vil tape mindre enn 20 prosent av sin opprinnelige kapasitet i løpet av de fem første årene (eller 100.000 km) og mindre enn 30 prosent de første åtte årene (eller 160.000 km).
– Gjennom dette forslaget vil alle bileiere få presis informasjon om batteriets tilstand og restkapasitet lett tilgjengelig. Det vil ikke minst gi verdifull informasjon i forbindelse med kjøp og salg av brukte elbiler, sier André Rijnders, som har ledet UNECEs arbeid med forslaget.
UNECE mener det er avgjørende for forbrukernes tillit til den nye teknologien at elbilene har batterier av god holdbarhet.
Det er en målsetting at hele miljøavtrykket fra elbilproduksjonen blir så lavt som mulig, ikke bare at man fjerner CO2-utslipp under kjøring.
En forsikring om at hvert eneste batteri varer lenger vil lette etterspørselspresset på nødvendige råvarer og redusere avfallet fra brukte batterier.
Samtidig skal forslaget hindre at produsenter bruker batterier av dårligere kvalitet for å kunne konkurrerere på pris, som er bakgrunnen for forslaget UNECE.