ELEKTRISK: Er dette den neste elbilen fra Mazda som kommer til Norge?

Fra Kina:

Ny elektrisk Mazda styrer mot Europa

Mazda har vært trege med å servere elbiler, nå kan det se ut som et samarbeid med en kinesisk produsent får litt fortgang i saken.

Publisert

Under bilutstillingen  i Beijing  i våres viste Mazda fram EZ-6, som skal være den første modellen i det Mazda kalte «en serie av nye elektrifiserte kjøretøy.»

Mazda har vært en av de store sinkene når det gjelder elektrifisering.  I 2020 kom merket med MX-30, og det er så langt er den eneste elektriske bilmodellen fra dem.

Det er en forholdsvis liten bil, med kort rekkevidde etter dagens standard.  MX-30 var med Motor og NAFs rekkeviddetest da den var ny og gikk 16,5 mil på vinteren og 22 mil på sommeren innen batteriet var helt tomt.

Større potensial

Likevel har modellen stått for nærmere 60 prosent av Mazdas nybilleveringer i Norge siden den kom, med 6006 eksemplarer. Det sier en god del om hvor viktig det er å ha elbil, hvis man ønsker at noen skal komme innom bilbutikken og gjøre en handel her til lands.

EZ-6 ser ut til å ha et langt større potensial. Det er en coupéaktig sedan som kan ta opp kampen om markedsandeler med modeller som BMW i4, Tesla Model 3 og Polestar 2.

FÅ KNAPPER: Interiøret er som i mange andre elbiler med kinesisk utgangspunkt, minimalistisk med få knapper.

EZ-6 er i utviklet i samarbeid med kinesiske Changan, hvor den også skal bygges. Autocar melder nå at de to selskapene er enige om at modellen skal eksporteres.

Bilen bygges på samme plattform som  Deepal SL03, som selges i det kinesiske markedet. Der er den tilgjengelig med en elektrisk drivlinje som har en oppgitt rekkevidde på 60 mil.

Straffetoll

Bildene viser at interiøret er minimalistisk. Det domineres av en 14,6-tommers infotainment-skjerm, og fysiske kontroller er begrenset til haptiske brytere på rattet.

En problemstilling, når det nå ser ut til at bilen skal i retning Europa, er EUs nye tolltariffer på biler laget i Kina.  Biler bygget av Changan vil få lagt på 20,8% i straffetoll.

Dermed kan det kanskje bli vanskelig å gi bilen en konkurransedyktig pris. Den norske importøren vil verken bekrefte, eller avkrefte, at EZ-6 er på vei til Norge.

– Mazda undersøker muligheten for introduksjon til andre markeder enn Kina, men ingenting er bestemt på nåværende tidspunkt, sier Wenche Skarpodde, pressekontakt hos den norske importøren.