MYE: En BMW M5 skal være ekstra mye, og selv i disse elbiltider har bilen alvorlig mange hestekrefter.

Familiebilversting: 

Nye BMW M5 får elmotor

BMW M5-modellen er 40 år i år, og den nye generasjonen får en tidsriktig oppgradering, men om det for å senke forbruket eller øke effekten, kan man spørre seg om.

Publisert

Dette er kanskje litt tungt å svelge for noen, men den nye generasjonen BMW M5 får en elmotor, trøsten får være at den har selskap av en 4,4 liters V8-bensinmotor.

V8-eren serverer 585 hestekrefter og et dreiemoment på 750 newtonmeter, i samarbeid med den elektriske enheten blir systemeffekten rause 727 hestekrefter og 1000 newtonmeter. 

Forrige utgave hadde 625 hestekrefter. Det er grunn til å tro at det fortsatt vil være et solid lydbilde, maksimalt dreiemoment ligger på 7200 o/min, ifølge pressemeldingen.

Dette skal gjøre at M5 akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. 0 til 200 km/t tar 10,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men kan heves til 305 km/t med ekstrautstyret M Driver’s Package. 

I tillegg kan den gå elektrisk inntil 140 km/t.

Bakhjul

Kreftene går via BMWs xDrive, hvilke vil si at bilen har firehjulsdrift, men det skal være så kalt «bakhjulsorientert», særlig i Sport-modus. 

Hvis dette føles for trygt, kan føreren velge tohjulsdrift, i tillegg kan stabilitetssystemet deaktiveres. Hvis man går ned den veien, er det nok klokt å være langt over gjennomsnittet erfaren med svært kraftige biler. 

RØR: Fire eksosenderør viser greit at dette ikke er en BMW i5.

Batteriet er på 18,6 kWt og er stand til å by på en elektrisk rekkevidde på mellom 67 og 69 kilometer. Det er med andre ord mulig å frisere ned bensinforbruket, en gang i blant.

Oppgitt forbruk etter WLTP-standarden er 0,17 liter per mil, noe som det er grunn til å tro at et mindretall av M5-kundene faktisk kommer til å oppleve mange ganger.

Uten hjelp av elmotoren skal forbruket være rett over én liter per mil.

Også stasjonsvogn

Den nye M5-utgaven har lengre akselavstand enn tidligere, men sporvidden er bredere. Vektfordelingen er «nesten perfekt 50:50.»

Som seg hør og bør er den også heftigere rent visuelt enn en standard 5-serie. Hjulbuene er kraftigere, bilen har sideskjørt, en annen støtfanger foran og en «modellspesifikk overflatebehandling rundt C-stolpen.»

Sidekarmen av karosseriet, inkludert for- og bakhjulbuer, er redesignet. Dette har resultert i en økning i bilens bredde, 75 millimeter ved forhjulene og 48 millimeter ved bakhjulene.

M5 har verdenspremiere i juli, under Goodwood Festival of Speed. Lanseringen er i november. Modellen blir også tilgjengelig som stasjonsvogn.