ØKT SALG: Bilsalget øker i Europa, men tyskerne er bare sånn passe interessert i elbiler – selv de som lages «hjemme» på elbilfabrikken til Volkswagen i Zwickau.

Snur opp etter svak mai:

Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni

Etter en svak maimåned gjorde nybilsalget i Europa et comeback i juni.

Publisert Sist oppdatert

(PS: Saken ble korrigert 19.7.24 kl. 12:28, oppgangen på 4,3 prosent gjaldt bare EU-området. 3,6 prosent inkl EFTA og Storbritannia)

Det ble registrert 3,6 prosent flere nye biler i det europeiske markedet i juni i år mot fjoråret. Dermed spratt salget opp i forhold til mai hvor det falt tre prosent.

Økningen ble drevet av oppgang i tre av de fire største bilmarkedene i Europa. I Italia, Tyskland og Spania ble juni en positiv måned, spesielt i førstnevnte land hvor salget økte med 15,1 prosent.

Frankrike var det eneste landet blant de fire største markedene hvor salget falt. Fallet var på 4,8 prosent.

Elbilsalget falt med ett prosent, men hybridsalget gjorde fikk et realt oppsving med 26,4 prosent.

Tysk brems

Det er særlig endringer i det tyske markedet som forklarer elbiltallene. 

For tallene i årets seks første måneder samlet er det en elbilvekst i EU-området på beskjedne en prosent, men hvis Tyskland tas vekk fra oversikten er økningen i EU på 9 prosent.

Fallet i Tyskland er på 16,4 prosent sammenliknet med tilsvarende 2023-tall, og tilskrives at myndighetene plutselig stanset insentivordningen for elbiler.

Belgisk byks

I Belgia hadde elbilsalget en økning på over 47 prosent etter at myndighetene varslet stans i avskrivningsreglene for biler med forbrenningsmotor.

Også i Frankrike økte elbilsalget betydelig (14,9 prosent) som følge av nye insentivordninger.