Bilsalget i august:
Nybilsalget harker fortsatt
Det norske bilmarkedet er fortsatt historisk svakt: Nybilregistreringene i august endte 24,4 prosent bak fjoråret.
August-tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) inneholder ingen opplysninger om hvor mange kjøpere som faktisk venter på å få utlevert en ny bil.
Importørene sier antallet er historisk høyt.
Men volumet som faktisk registreres, reflekterer ikke den etterspørselen.
Det norske markedet er for lite til at tallene for en enkelt måned gir noen god pekepinn om utviklingen. Men med 12.363 nyregistreringer i august er det totale volumet i årets åtte første måneder på 88.115 nye personbiler, som er 20,52 prosent bak de tilsvarende 2021-tallene.
Andelen elbiler har økt fra 60,0 til 77,8 prosent i samme periode. August-tallene på drivlinjer er på omtrent samme nivå, 74,8 prosent, mens andelen ladehybrider faller kraftig.
Antallet eierskifter (bruktbilhandler) falt 3,2 prosent i august, omtrent på nivå med utviklingen hittil i år.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Modellen(e) som topper listen over nybilregistreringer suverent er Volkswagen ID.4 (og firehjulstrekkeren ID.4 GTX). Med 1483 registreringer er markedsandelen på 12,0 prosent.
Søstermodellen Skoda Enyaq er nummer to, med under halvparten så mange biler (726), fulgt av ladehybriden Toyota RAV4 med 541.
Toyota har også lille Yaris inne på topp 10-listen med 6. plass, mens Yaris Cross er nummer 15. Samlet er antallet Yaris-registreringer høyere enn for RAV4.
For øvrig er alt annet på topp 20-listen helelektrisk.
Topp 10 modeller blant nyregistreringer i august:
Nr | Merke | Modell | Antall 8/2022 | Andel | Antall 8/2021 | Andel | Endring |
1 | Volkswagen | ID.4 (inkl. GTX) | 1483 | 12,00 % | 861 | 5,24 % | 312,54 % |
2 | Skoda | Enyaq | 726 | 5,87 % | 296 | 1,80 % | 145,27 % |
3 | Toyota | RAV4 | 541 | 4,38 % | 721 | 4,39 % | −24,97 % |
4 | Tesla | Model 3 | 507 | 4,10 % | 774 | 4,71 % | −34,50 % |
5 | BMW | iX | 440 | 3,56 % | - | - | 100,00 % |
6 | Toyota | Yaris | 429 | 3,47 % | 108 | 0,66 % | 297,22 % |
7 | Volkswagen | ID.5 (inkl. GTX) | 414 | 3,35 % | - | - | 100,00 % |
8 | Hyundai | Kona electric | 397 | 3,21 % | 239 | 1,45 % | 66,11 % |
9 | Audi | e-tron | 351 | 2,84 % | 541 | 3,29 % | −35,12 % |
10 | Tesla | Model Y | 342 | 2,77 % | 1 309 | 7,97 % | −73,87 % |
Total | 12.363 | 16.427 | –24,74 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Topp 10 merker blant nyregistreringer i august:
Nr | Merke | Antall 8/2022 | Andel 8/2022 | Antall 8/2021 | Andel 8/2021 | Endring |
1 | Volkswagen | 2 439 | 19,73 % | 2 028 | 12,35 % | 20,27 % |
2 | Toyota | 1 357 | 10,98 % | 1 208 | 7,35 % | 12,33 % |
3 | Skoda | 919 | 7,43 % | 648 | 3,94 % | 41,82 % |
4 | Tesla | 849 | 6,87 % | 2 083 | 12,68 % | −59,24 % |
5 | Hyundai | 844 | 6,83 % | 1 040 | 6,33 % | −18,85 % |
6 | BMW | 824 | 6,67 % | 857 | 5,22 % | −3,85 % |
7 | Mercedes-Benz | 698 | 5,65 % | 943 | 5,74 % | −25,98 % |
8 | Audi | 587 | 4,75 % | 1 325 | 8,07 % | −55,70 % |
9 | Kia | 435 | 3,52 % | 396 | 2,41 % | 9,85 % |
10 | Nissan | 372 | 3,01 % | 510 | 3,10 % | −27,06 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilregistreringer i august fordelt på drivlinje:
Nr | Drivlinje | Antall 8/2022 | Andel 8/2022 | Antall 8/2021 | Andel 8/2021 | Endring |
1 | Elektrisitet | 9 245 | 74,78 % | 11 810 | 71,89 % | −21,72 % |
2 | Ladehybrid (bensin) | 1 354 | 10,95 % | 2 486 | 15,13 % | −45,53 % |
3 | Hybrid (bensin) | 955 | 7,72 % | 746 | 4,54 % | 28,02 % |
4 | Diesel | 472 | 3,82 % | 519 | 3,16 % | −9,06 % |
5 | Bensin | 288 | 2,33 % | 752 | 4,58 % | −61,70 % |
6 | Ladehybrid (diesel) | 47 | 0,38 % | 113 | 0,69 % | −58,41 % |
7 | Hydrogen | 2 | 0,02 % | 1 | 0,01 % | 100,00 % |
Sum | – | 12.363 | 100 % | 16.427 | 100 % | – |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?