INSENTIVER: I Norge og Danmark er det insentiver rettet mot elbilene, det er det ikke i Sverige og Finland, det synes på registeringsstatistikken. Bildet er fra vinterens rekkeviddetest.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Nordisk variasjon:
Danmark på vei til å bli et elbilland
Opptur for elbiler og bilsalget i Norge og Danmark, motsatt i Sverige i Finland.
Nybilsalget i Norge hadde en liten vekst i 2024, 1,4 prosent, sammenliknet med året før. Også i Danmark var det en tilsvarende økning.
I Sverige og Finland var det markant nedgang, med henholdsvis 7,1 og 15,4 prosent.
– Vi er meget tilfredse med at vi i Danmark klarte å holde et solid salgsnivå i 2024. Det viser at det fortsatt er en stor interesse for nye biler, og vi forventer at det fortsetter i 2025, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark, i en pressemelding.
Rørvig ser på 2024 som gjennombruddsåret for elbiler i Danmark.
– Med en elbilandel på over 50 prosent, tar danskene for alvor elbilene til seg. Det er en positiv utvikling som vi forventer vil fortsette. For ikke å bremse denne utviklingen må politikerne opprettholde gode rammevilkår og insentiver som gjør elbilen attraktiv for danskene, sier Rørvig.
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), mener tallene fra de nordiske landene viser hvor viktig det er at det ligger politisk vilje til å holde på fordelene ved å kjøpe elektrisk.
– Vi har mye til felles med våre nordiske naboer, men valget av nye biler er ganske ulikt. Mens 9 av 10 i Norge valgte ny elbil, valgte mer enn 5 av 10 elbil i Danmark i 2024. Der har de raskt fått god fart i elbilsalget. Hovedforklaringen i våre to land er lave avgifter og gode insentiver ved kjøp av elbil.
I Sverige ble elbilinsentivene fjernet og dristoffprisene senket, mens det ikke er noen insentiver rettet mot elbilene i Finland.
Annonse
Venter vekst i Norge
– Nå ser vi resultatet. I Sverige falt elbilandelen merkbart, og i Finland har også elbilsalget avtatt. Erfaringene fra to av våre naboer bør være et klart signal til norske politikere, det understreker viktigheten av å opprettholde insentivene og en stabil avgiftspolitikk dersom vi skal nå 2025-målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, sier Solberg Thorsen.
2024 ga en nedgang i nybilregistreringene for alle biltyper i det svenske markedet. Registreringer av elbiler sank med 16 prosent, og endte med en andel på 35 prosent av markedet.
I Finland er andelen litt under 30 prosent.
Solberg Thorsen tror det norske bilmarkedet vil heve seg ytterligere i år, og at andelen elbiler vil fortsette å øke.
– Nå er det tegn til bedre økonomiske tider, blant annet som følge av at rentene skal ned. Sverige har allerede gjennomført flere rentesenkinger og de andre landene har planer for det samme. Det, i kombinasjon med insentiver ved elbilkjøp, vil trolig gi ny fart i nybilsalget. For Norges del tror vi at nybilsalget i 2025 ender på minst 135.000 nye personbiler, kanskje med elbilandel opp mot 96 til 97 prosent.
I 2024 ble registrert 128.691 nye personbiler i Norge, med en elbilandel på 89 prosent viser statistikken til OFV.