FLERE SKADER: Tynnere glass og farvel til skvettlappen har bidratt til flere steinsprutskader.

Mer enn doblet på 25 år:

Ny rekord i steinsprutskader

Flere biler på veiene, mer strøing, mer bruk av piggfrie dekk og tynnere frontruter, er noen av årsakene til at skader på bilenes frontruter har økt kraftig.

Publisert

Antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på snaut 25 år, viser skadestatistikken.

I 1997 ble det meldt inn litt over 117.000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i fjor erstattet 261.000 skader til en samlet kostnad på drøyt 1,6 milliarder kroner. Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Og nå nærmer det seg en ny høysesong for slike skader: Påsketrafikken.

– Påsketrafikken er definitivt en av steinspruttoppene. Da er det mange ute på veiene samtidig, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Frontrutene er blitt rundt 10 prosent tynnere de siste årene, og at en gammel klassiker – skvettlappen – er borte, virker også inn på skadestatistikken.

– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier Clementz.

Det beste rådet for å minimere risikoen for steinsprutskader, er rett og slett å holde god avstand til bilen foran.

(©NTB)