PREMIUM: Lexus RZ er en premiumbil, og med forhjulstrekk er den omtrent 60.000 dyrere enn en tilsvarende Toyota bZ4X.

Ikke moms:

Denne presser seg under 500.000 kroner

Lexus byr på en ny variant av RZ-modellen med forhjulstrekk og økt rekkevidde.

Publisert

Lexus lanserte den elektriske RZ 450e i fjor, og det har siden den gang blitt levert vel 800 av disse i Norge, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken.

Den norske importøren håper på en vekst i RZ-salget med en ny versjon.

RZ 300e har forhjulstrekk, ikke trekk på alle fire hjul som RZ 450e, og en innstegspris som ligger rett under den magiske 500.000-kroners-grensen, nærmere bestemt 493.700 kroner.

Til sammenlikning starter RZ 450e på 645.200. 

RZ 300e har ikke de ekstra delene og motoren som driver bakhjulene i den firehjulsdrevne modellen. Dette gjør bilen lettere, og det reduserer energiforbruket. Resultatet er lengre rekkevidde, inntil 480 kilometer.

– Denne modellen gir 40 kilometer lengre rekkevidde og en mer tilgjengelig pris, uten å gå på bekostning av Lexus-kvaliteten. Målet er å gjøre Lexus tilgjengelig for flere, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge AS, morselskapet til Lexus i Norge, i en pressemelding.

Endringen gir en maksimal effekt på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 266 Nm. 0–100 km/t tar åtte sekunder. RZ 450e har 313 hestekrefter og gjør 0–100 km/t på 5,6 sekunder.

RZ 300e kan leveres i seks forskjellige utstyrsnivåer, hvor den dyreste har en startpris på 628.400 kroner.

De første kundebilene leveres i august.