STORE FORSKJELLER: Elbiler som lader raskt, som denne Renault Zoe, betaler med dagens prismodell mye mindre for strømmen.

Ny ladeordning i Oslo kommune:

Nå skal du betale for strømmen du får

Oslo kommune vil endre prismodellen sin slik at du betaler for den strømmen du lader, og ikke for tiden du bruker på å lade.

Publisert

Det blir stadig større forskjell i hastigheten på normallading mellom elbilene.

Mens noen elbiler kan normallade med en effekt på opptil 22 kilowatt, kan mange eldre og rimelige elbiler ikke normallades raskere enn med en effekt på 3,6 kw.

På de mange tusen ladestolpene i Oslo tar kommunen i hovedsak betalt etter hvor lenge du står parkert, ikke hvor mye strøm du lader. Det betyr, som Motor har skrevet om, at det blir mye billigere å lade nye og dyre elbiler.

– Mer rettferdig

Men nå er det endringer på gang.

Det jobbes med å finne en mer rettferdig prismodell hvor elbilistene betaler for faktisk forbruk målt i kwt.

– Det vil gi en mer rettferdig pris ved at ikke bilens størrelse og alder, eller egenskaper ved ladestolpene, blir bestemmende for hvor mye de ulike elbilistene må betale for den samme mengden strøm, skriver pressevakt Arve Rosland i bymiljøetaten i Oslo kommune i en epost til Motor.

I sentrumsnære områder kan det bli aktuelt å ta noe betalt for parkering i tillegg, for å hindre det kommunen kaller fremmedparkering.

NAF er glade for endringen.

– Kilowatt-time er det nye litermålet. NAF er positive til at Oslo kommune skal ta betalt per kilowatt-time. Det spennende blir hva de setter prisen til, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

NAF er imidlertid skeptisk til at det noen steder kan bli parkeringsavgift i tillegg.

– Det bør være unntaket og ikke regelen, mener Sødal.

– Tar tid

Ifølge Oslo kommune er også Norsk elbilforening positive til endringen.

Men det er uklart når endringene blir iverksatt.

– Jeg kan dessverre ikke gi et anslag på når innføring av ny prismodell kommer. Av praktiske og tekniske grunner vil en slik omlegning ta noe tid, skriver Rosland i bymiljøetaten.

Også hos de kommersielle ladeoperatørene betaler man nå stort sett for mengden strøm man lader, og ikke tiden det tar.