Ny ladeordning i Oslo kommune:
Nå skal du betale for strømmen du får
Oslo kommune vil endre prismodellen sin slik at du betaler for den strømmen du lader, og ikke for tiden du bruker på å lade.
Det blir stadig større forskjell i hastigheten på normallading mellom elbilene.
Mens noen elbiler kan normallade med en effekt på opptil 22 kilowatt, kan mange eldre og rimelige elbiler ikke normallades raskere enn med en effekt på 3,6 kw.
På de mange tusen ladestolpene i Oslo tar kommunen i hovedsak betalt etter hvor lenge du står parkert, ikke hvor mye strøm du lader. Det betyr, som Motor har skrevet om, at det blir mye billigere å lade nye og dyre elbiler.
Flere saker fra Motor:
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
– Mer rettferdig
Men nå er det endringer på gang.
Det jobbes med å finne en mer rettferdig prismodell hvor elbilistene betaler for faktisk forbruk målt i kwt.
– Det vil gi en mer rettferdig pris ved at ikke bilens størrelse og alder, eller egenskaper ved ladestolpene, blir bestemmende for hvor mye de ulike elbilistene må betale for den samme mengden strøm, skriver pressevakt Arve Rosland i bymiljøetaten i Oslo kommune i en epost til Motor.
I sentrumsnære områder kan det bli aktuelt å ta noe betalt for parkering i tillegg, for å hindre det kommunen kaller fremmedparkering.
NAF er glade for endringen.
– Kilowatt-time er det nye litermålet. NAF er positive til at Oslo kommune skal ta betalt per kilowatt-time. Det spennende blir hva de setter prisen til, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
NAF er imidlertid skeptisk til at det noen steder kan bli parkeringsavgift i tillegg.
– Det bør være unntaket og ikke regelen, mener Sødal.
– Tar tid
Ifølge Oslo kommune er også Norsk elbilforening positive til endringen.
Men det er uklart når endringene blir iverksatt.
– Jeg kan dessverre ikke gi et anslag på når innføring av ny prismodell kommer. Av praktiske og tekniske grunner vil en slik omlegning ta noe tid, skriver Rosland i bymiljøetaten.
Også hos de kommersielle ladeoperatørene betaler man nå stort sett for mengden strøm man lader, og ikke tiden det tar.