NYE TIDER: Professor Issam Mudawar (i blå skjorte) og kollegene ved Purdue University har laget en ladekabel som tåler fire ganger så sterk strømstyrke som dagens ladekabler.Foto: FORD MOTOR COMPANY
Se filmen:
Slik skal elbil-lading gå like fort som å fylle bensin
Ford Motor Company har sammen med forskere ved Purdue University tatt patent på en ny type ladekabel som skal få lading av elbiler til å skje like kjapt som å fylle bensin.
Forskerne har fokusert på å utvikle en kabel som tåler en høyere strømstyrke enn dagens løsninger, uten å bli overopphetet.
– I dag er tiden det tar å lade opp et elbilbatteri begrenset av blant annet faren for overoppheting av selve ladekabelen. Raskere lading krever mer strømstyrke gjennom kabelen. Desto mer strøm gjennom kabelen, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal fungere, sier Michael Degner i bilprodusentens forskningsavdeling, Ford Research and Advanced Engineering.
Forskerne tror løsningen ligger i alternative avkjølingsmetoder, og modellen som nå er patentert, inneholder væske som blir til gass når den blir varmet opp – og varmen blir fjernet.
Dette er hovedforskjellen mellom denne kabelen og dagens væskebaserte nedkjølingsteknologier, skriver Ford i pressemeldingen.
Her kan du se en filmsnutt Purdue University har laget om prosjektet:
Målet er at elbillading skal kunne like raskt som vi nå fyller opp bilen med drivstoff.
– Å lade opp en elbil i dag kan ta fra 20 minutter på en ladestasjon til mange timer om det gjøres hjemme. Vi har kommet opp med en løsning for situasjoner hvor mengden varme som blir produsert, er mer enn det dagens teknologier kan håndtere, sier Issam Mudawar, professor ved Purdue University.
Tusenvis av patenter
Mudawar har i hele 37 år utviklet forskjellige metoder for effektiv avkjøling av elektronikk, stadig oftere ved løsninger som drar nytte av hvordan væsker binder opp varme når de går over i gassform.
Ambisjonen er innen to år å begynne testing av en prototype-ladekabel for å avgjøre ladehastigheten som kan leveres til forskjellige elbilmodeller.
Kanskje kan prosjektet være et gjennombrudd, men Ford har allerede patentert 2500 elektrifiseringsteknologier og har ytterligere drøyt 4000 patentsøknader til behandling.