– Alle Ferrari-eiere ønsker å ha en Purosangue, og vi må belønne dem, siden det er de som har gjort Ferrari til det den er i dag, sier markedssjef i Ferrari, Enrico Galliera.
At italienerne har et uttalt mål om en elbil innen 2025, er naturligvis ikke noe tema i disse dager.
Over forventning
Tirsdag denne uken ble det åpnet for endelige bestillinger av bilen til rundt fire millioner norske kroner. Forhåndsbestillingene har gitt tall over all forventning, rapportere markedssjefen, ifølge Automotive News.
– Vi risikerer ikke å kunne tilfredsstille etterspørselen, og kanskje vi må stenge ordreinngangen veldig snart.
Normal livssyklus for en Ferrari er fire–fem år, noe som betyr at det trolig blir produsert 12–15.000 Purosangue. Med dagens produksjonskapasitet hos Ferrari, betyr det rundt 3000 biler i året.
De er ikke interessert i å øke produksjonen. Tvert imot:
Forpliktelse
– Til tross for etterspørselen, vil vi holde kontroll over volumet. Det er i samsvar med vårt DNA, som er å forbli ekstremt eksklusiv. Og den eneste måten å forbli eksklusiv på, er å kontrollere etterspørselen og tilbudet. Det er en forpliktelse overfor våre kunder, sier Galliera.
Han forteller at Ferrari begynte å motta et betydelig antall forhåndsbestillinger allerede i september 2018, da selskapet kunngjorde at Purosangue – Ferraris første bil med fire dører – skulle i produksjon.