ELDES: Ytre omstendigheter gjør at bilparken i Norge eldes.

Sjeldnere bilbytte:

Bilbestanden blir stadig eldre 

Dyrtiden og det elektriske skiftet påvirker bilbestanden på flere vis. Det kan by på utfordringer for den tradisjonelle verkstedbransjen.

Publisert

I løpet av de siste 20 årene har det blitt rundt én million færre bensinbiler i Norge, melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Også for dieselbilene skrumper bestanden fort. Siden januar 2021 har antallet personbiler med dieselmotor på norske veier sunket med over 200.000  kjøretøy.

Samtidig har den samlete personbilbestanden økt med snaut hundre tusen på tre og et halvt år. Årsaken er naturligvis elbilene.

Nedgang i eierskifter

I dag er over 90 prosent av de nye bilene som leveres elektriske. Fra utgangen av 2020 til i dag har elbilbestanden doblet seg, og det er i dag rett under 760.000 elbiler i Norge. Totalbestanden er 2.872.072 biler.

OFV påpeker også at det ikke bare er sammensetningen av personbilparken som endrer seg, men også snittalderen på bilene. I løpet av de siste tre og et halvt årene har gjennomsnittsalderen på norske personbiler økt fra 10,8 år til 11,3 år ved utgangen av september i år.

Gjennomsnittsalderen på norske dieselbiler er nå 13,2 år, mot 10,5 år ved årsskiftet 2020/21. For bensinbiler har gjennomsnittsalderen i samme periode økt fra 16,1 år til 19 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler har steget fra 3,0 år til 3,7 år.

En av årsakene, ifølge OFV, er at det har vært nedgang i antall eierskifter i samtlige av landets fylker så langt i år. 

OFV mener prisvekst, renteøkninger og en mer utfordrende økonomi for mange, gjør seg gjeldende både i ny- og bruktbilmarkedet. Dette gjør at mange velger å beholde bilen de har, framfor å kjøpe ny eller bytte i en annen brukt.

Lavt nybilsalg

Fjoråret viste en nedgang på 27 prosent i nybilregisteringer sammenliknet med 2022, som riktignok var et rekordår. Men et totaltall på 126.953 fra 2023 er lavere enn normalt, og 2024 ser så langt ut til å havne noe under dette.

OFV trekker fram at dette vil bli en utfordring for verkstedbransjen. Rett og slett fordi relativt raskt blir færre personbiler å skru på for de delene av verksted-Norge som tradisjonelt sett har hatt bensin- og dieselbiler som sitt viktigste forretningsgrunnlag.