I en tid med bilnyheter nær sagt hver uke, er det en gammel traver på pallplass i Opplysningsrådet for veitrafikken sin registreringsstatistikk for nye personbiler.
Litt ut i det nye året er nemlig Nissan Leaf på tredjeplass. Riktignok er det ikke all verdens høye totalsalg så langt, 2724 biler, men det er langt mer enn i fjor på samme tidspunkt.
Dermed er heller ikke Leaf-tallene ekstremt høye, 166 eksemplarer, men vi snakker tross alt om bare et par uker – og den er kun slått av storselgeren Tesla Model Y og nyheten Hyundai Kona.
Leaf ble introdusert i det norske markedet i 2011 og fikk en større ansiktsløftning og oppgradering i 2018. Det betyr at dagens Leaf er en av de eldste elbilmodellene som er tilgjengelig som nybil. At den leveres med den snart antikvariske ladestandarden Chademo, som i tillegg betyr svært beskjeden ladefart, gjør det ekstra spesielt at den nyter så stor popularitet i nybilmarkedet.
– Generelt kan vi nok si at Leaf selger jevnt og trutt fordi den har et solid omdømme når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. I tillegg er den rimelig, sier kommunikasjonssjef hos den norske importøren, Stian Thrane.
På Nissans hjemmesider har alle variantene av Leaf «kampanjepris», som er omtrent 60.000 kroner under oppgitt utsalgspris. Det betyr at billigste utgave starter på 234.000 kroner, noe som gjør den til en av de absolutt rimeligste nybilene i dag.
Thrane sier denne «kampanjeprisen» er å betrakte som en «fastpris», noe som betyr at den vil vedvare.
Annonse
Tror på mer
Leaf er tilgjengelig med to batteristørrelser, 39 kWt eller 59 kWt, hvor sistnevnte starter på 285.500 kroner. Thrane side begge varianter selger.
– Når det gjelder utgaver, så er fordelingen cirka 50/50 mellom stort eller lite batteri. Når det gjelder utstyrsvarianter selger mest av N-Connetca og Tekna, som er de best utstyrte variantene.
Han vil ikke tallfeste hvor mange Leaf de tror blir solgt i år, men venter et bra salg.
– Vi tror salget av Leaf vil ha jevnt fart utover i 2024.