SJEFEN: Makoto Uchida, administrerende direktør i Nissan, må gjøre en rekke tiltak etter skuffende resultater.

Bommer på markedet:

Nissan kutter 9000 jobber

Nissan sliter med salget i sine to største markeder og må spare.

Publisert

Nissan må redusere sine kostnader med 2,6 milliarder dollar, tilsvarende 28,5 milliarder kroner, melder Reuters.

Årsaken er salgssvikt i Kina og USA, merkets to største markeder.

Planen er å kutte arbeidstokken med 9000 på verdensbasis og redusere produksjonskapasiteten med 20 prosent.

Forsto for sent

Nissan kuttet sin årlige resultatprognose med 70 prosent, 10,7 milliarder kroner, på torsdag, og det er andre gang selskapet senker prognosen i år. 

I Kina sliter Nissan i konkurransen mot kinesiske produsenter, mens de i USA mangler modeller som treffer i de mest attraktive segmentene, da særlig biler med hybride drivlinjer. 

Administrerende direktør Makoto Uchida sa på en pressekonferanse i forbindelse med kvartalsframleggelsen, at de hadde misforstått etterspørselen etter hybridbiler i det amerikanske markedet.

–  Vi forutså ikke at de ville øke så raskt. Vi begynte å forstå denne trenden mot slutten av forrige regnskapsår.

Uchida la til endringer av kjernemodellene heller ikke hadde gått så smidig som planlagt.

Kutt i lederlønninger

Den totale arbeidsstokken til Nissan er 133.580 globalt sett, og det planlagte kuttet tilsvarer 6,7 prosent.

Andre tiltak er at Uchida skal gi avkall på 50 prosent av sin «månedlige kompensasjon» fra og med denne måneden, mens resten av ledelsen også skal ta frivillige lønnskutt.

SKRU NED TEMPOET: Som et sparetiltak skal Nissan senke produksjonstempoet med 20 prosent.

Nissan selger også opptil 10 prosent av sin eierandel i Mitsubishi Motors, for å hente inn nærmere fem milliarder kroner.

Driftsresultatet for andre kvartal stupte med 85 prosent, langt under forventet.

Bedre i Norge

Nissans globale salg falt med 3,8 prosent til 1,59 millioner kjøretøy i første halvdel av regnskapsåret, hovedsakelig på grunn av en nedgang på 14,3 prosent i Kina.

Salget i USA falt nesten tre prosent, til omtrent 449.000 kjøretøy. 

Til sammen utgjør de to markedene nær halvparten av Nissans globale salg i volum.

I Norge har Nissan registrert 4683 nye biler så langt i 2024, en vekst på 7,3 prosent sammenliknet med fjoråret. Det plasserer Nissan på åttende plass på merkestatistikken, med en markedsandel på 4,5 prosent.

Flere saker med Nissan: