SKUR NED PRISEN: Nissan vil ha høyere fart på Ariya-salget, og setter ned prisen med flere titusener.
Foto: SIV SEGLEM
Kutter prisen:
Nissan blir med på priskrigen, igjen
Nissan er tydeligvis ikke fornøyd med salget av den mellomstore SUV-en Ariya, og serverer et betydelig prisskutt.
Bilmarkedet i Norge, og ellers i Europa, har vært preget av priskrig siden Tesla dumpet prisen på Model Y i starten av fjoråret.
Jevnlig har andre produsenter prøvd å matche dette med til dels store prisavslag på sine modeller, særlig på modeller som er i samme segment som Teslaen.
Nå er det Nissan sin tur med Ariya-modellen. Den norske importøren melder at «prisene justeres ned med mellom 40.000 og 50.000 kroner, avhengig av modell.»
Gjort det før
Det betyr at billigste Ariya, med 63 kWt batteri og forhjulstrekk, starter på 349.900 kroner, mens utgaven med med 87 kWt batteri og firehjulstrekk er priset fra 459 300 kroner. Tesla Model Y Long Range starter i dag på 536.387 kroner.
I tillegg slenger importøren på en rentekampanje frem til 30. juni på 1,99 prosent, samt at kunder kan velge mellom en Defa-hjemmelader eller en serviceavtale.
Nissan-importøren gjorde et liknende priskutt i fjor sommer.
Bakgrunnen for dagens priskutt skal være at den norske importøren har det de kaller «en god leveringssituasjon». I tillegg vil de nå bredere ut i markedet, og tror dette vil bidra. Importøren legger heller ikke skjul på at justeringen kommer som en følge av et marked med hard konkurranse. Som for øvrig er akkurat det samme de sa i fjor.
Jojo-priser
Det betyr at Nissan, som mange andre i dag, har et snev av det som kan kalles jojo-prising. Der kundene aldri kan være sikre på om prisen på en ny bil vil være lavere om en liten stund.
– Vi ønsker naturligvis å ha stabile priser, men i et turbulent marked har vi valgt å sette ned prisene, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
– Vi håper dette vil bidra til god trafikk til våre Nissan-forhandlere, økt synlighet og ikke minst økt salg av vår populære Nissan Ariya, sier Anders Mamen-Lund, Country Manager i Nissan Nordic Europe, Norge, i pressemeldingen.
Siden Ariya kom på markedet i Norge høsten 2022, er det levert ut ganske nøyaktig 4000 eksemplarer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Noe som gjør modellen til merkets nest mest populære i perioden etter Leaf.
Til sammenlikning er det på samme tid levert nær 40.000 Tesla Model Y.
Les alle Motors biltester: