HUS: Nio har to såkalte Nio House i Norge. Ved Karl Johan i Oslo og her på Markens i Kristiansand.
Foto: MORTEN ABRHAMSEN
Røde tall:
Nio taper mye penger
Nios resultat fra 2024 viser at selskapet er langt fra lønnsomt.
Den kinesiske bilprodusenten Nio la nylig fram resultater for fjerde kvartal av fjoråret og hele 2024.
Tallene viser at selskapet taper store penger.
For hele 2024 er tapet på rundt 35 milliarder kroner.
Sparekniv
Dette har ført til at Nios grunnlegger og sjef, William Li, har satt i gang sparetiltak. Internasjonalt betyr dette, ifølge Bilnytt [for abonnenter], skjerpet kostnadskontroll og nedbemanninger på tvers av flere avdelinger.
Målet er at selskapet skal gå i pluss mot slutten av 2025.
– Det blir ingen endringer i Norge, sier Ina Døhlen Lorentzen, Nios PR-sjef i Norge, til Motor.
Internasjonalt er målet til Li at Nio i år skal doble salget, til rundt 440.000 biler.
Flere merker
Det ble registrert 890 nye Nioer i Norge, en vekst på 43 prosent. Til sammenlikning leverte Byd 2669 nye biler og Xpeng 1962, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Nio ble introdusert i Norge i 2021 og har totalt levert 2846 biler.
Les også: Nye Nio-ideer kan gi billigere batteribytte
For å nå ut til et bredere publikum har Nio lansert to nye merker i hjemlandet. Onvo som skal være et massemarkedprodukt, med en prislapp noe under dagens Nio-modeller.
I tillegg kommer Firefly, som skal være billigbiler.
Det er ventet at disse merkene vil komme til Europa, men den norske importøren kan ikke gi noen tidslinje.
Har du lest disse sakene fra Motor?