SYNLIG: Særlig i Oslo har Nio-drosjer blitt et svært vanlig syn det siste året.

Synes i bybildet:

Nio med voldsom drosjevekst

Kinesiske Nio har tatt et godt jafs av drosjemarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Salget av nye biler til drosjemarkedet har økt betydelig siden i fjor. Så langt i år har det blitt registrert 24 prosent flere enn på samme tid i 2023, totalt 1358 biler, melder Bilbransje24 (for abonnenter).

Som vanlig er Toyota og Tesla i tet, med henholdsvis 343 og 303 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Men etter dem er det en nykommer på pallen. Nio har levert 251 biler til drosjenæringen i år, mot 26 på samme tid i fjor. En vekst på 865 prosent.

Mercedes, som en gang i tiden nærmest var synonymt med en drosjebil, ligger på fjerdeplass med 92 biler.

Bilbransje24 sier Nios vekst henger sammen med en avtale merket gjorde med Oslo Taxi fjor, og i år er det åpnet et dedikert næringsverksted på Ensjø.

I tillegg har Nio fått opp to batteribyttestasjoner i Oslo, på Bryn og ved Furuset.

I forlengelsen av dette går majoriteten av bilene i hovedstaden, kun 35 er registrert utenfor Stor-Oslo.

Samlet har Nio registrert 583 nye biler i år. Det vil si at drosje-registreringene utgjør 43 prosent. Det betyr Nio har levert bedre enn i fjor, men trekkes drosjebilene fra er tallet noe svakere enn i 2023.