SATSER: An Ho, sjef for Nio i Norge, sier de skal utvide videre og vise at de er kommer for å bli.

Norge er viktig:

Nio vil mangedoble markedsandelen

Det har gått dårlig med flere oppstartsbedrifter i bilbransjen den siste tiden. Nios Norgessjef sier de har finansielle muskler til å ekspandere videre.

Publisert Sist oppdatert

Nio ble lansert i Norge høsten 2021, som det første landet utenfor Kina. Da ble det sagt at de skulle bygge ut sine helt egne batteribyttestasjoner, og i dag er det 18 av disse i Norge.

I tillegg har de to såkalte «Nio House», i Oslo og Kristiansand, store lokaler som er en blanding av bilforhandler og samlingssted. I tre andre norske byer har de mindre anlegg. 

Det er helt opplagt at markedsintroduksjonen i Norge krevde store investeringer, og Nio er et selskap som bærer dette på egne skuldre. Salget gjennom de tre årene er snaut 2500 biler, en markedsandel på 0,5 prosent i perioden. Så langt i år er andelen på 0,7 prosent, med drøyt 500 biler.

Tre prosent

Sjefen for Nio i Norge, An Ho, er klar på at de er nødt til å få en større del av markedet for at det skal bli lønnsomt.

– Vi bør komme oss opp én til 1,5 prosent om ikke så lenge, men det er heller ikke bærekraftig. Da må vi opp til tre prosent.

Han sier eierne har forståelse for at det tar tid å bygge seg opp, og at de tenker langsiktig.

ETT AV TO: Nio House Kristiansand ligger i Markens gate, den andre er på Karl Johan i Oslo. Det er dyre adresser.

– Vi har ikke fått et konkret mål, men har snakket om åtte til ti år, og målet er å nå en god markedsandel før det. Samtidig er det hastigheten til markedet som styrer, veien til målet må justeres etter dette.

Ho er på Høvikodden og viser fram deres aller nyeste modell, EL8, som skal erstatte den første modellen som ble solgt i Norge, ES8. Det gjør at de nå har seks modeller tilgjengelig.

Andre har problemer

I den senere tiden har to oppstartsselskap støtt på store problemer. Fisker har gått konkurs, mens det ser ut som det går samme veien med HiPhi

Det å etablere ett nytt bilmerke koster enormt mye, og det tar tid. Fisker prøvde å få inn mer penger i kassa ved å rulle ut og selge bilene før de var helt klare. Det gikk ikke så bra.

– Nio har fortsatt store ambisjoner. Blant annet med to nye merker, sier Ho.

Han er ikke i tvil om at det er veldig viktig å vise, både eksisterende og eventuelle kunder, at det er trygt å kjøpe bil hos dem. Som han mener de gjør med å bygge ut organisasjonen, bygge nye batterbyttestasjoner og ekspandere internasjonalt.

Han er også klar på at det veldig fort vil bli stilt spørsmål om eksistensen til Nio hvis de hadde lagt ned en butikk eller batteribyttestasjon.

– Vi har finansielle muskler bak oss. Og slik situasjonen er i Europa i dag, med straffetoll på kinesiskproduserte biler, blir Norge trolig enda viktigere i tiden som kommer for Nio.

NYESTE: Nio EL8 tar over etter ES8, de første kundebilene er på plass i september. Her avbildet ved den ferske batteribyttestasjonen på Bryn i Oslo.