VM I KLØTSJ? Niklas Olsson kjører med original kløtsj, turbo og girkasse i sin Octavia som snart passerer 1.000.000 kjørte kilometer.

Kjøpte sin Skoda i 2004:

Nær 1.000.000 km med original kløtsj og girkasse

Octaviaen til Niklas Olsson nærmer seg 1.000.000 kjørte kilometer med original kløtsj, turbo og girkasse. Noen bedre?

Publisert Sist oppdatert

Mange klager over biler som slites kjapt og koster en formue i service og vedlikehold. Men Niklas Olsson i Råde er ikke blant dem.

For ikke bare kryper hans Skoda Octavia opp mot 1.000.000 kilometer.

Bilen triller med original girkasse, kløtsj og turbomotor.

– Kløtsjen er egentlig mest interessant, hva er verdensrekorden på en kløtsj? spør Olsson.

Den som har svaret er hjertelig velkommen til å ta kontakt med Motor (e-postadressen er redaksjonen@motor.no).

En av tre

Olssons historie kan duge som bekreftelse på at det kan lønne seg å ta sine forholdsregler.

– Jeg kjøpte bilen av Jon Halvor Storstrøm på det som nå er Møller Bil Etterstad en dag i slutten av juni 2004. Da hadde den gått 17 eller 24 km, minnes Olsson.

Han dro på biljakt med drøm om Mercedes-Benz, men hadde et budsjett som penset ham over på ett av tre valg:

Volvo V40, Opel Meriva eller Skoda Octavia.

UT PÅ TUR: Octaviaen trillet hjem fra EU-kontroll nummer 10 uten en eneste anmerkning.

– Jeg skulle ha ny bil, men med en grense på 300.000 holdt det ikke til en Mercedes. Jeg hadde en Volvo før som jeg var godt fornøyd med. Nå ble det likevel Skoda. Den endte på 335.000 kroner og det kan høres dyrt ut, men jeg bestemte meg for at den skulle ha Webasto-varmer og full understellsbehandling, sier Olsson.

Og der er vi de første forholdsreglene, eller de forebyggende tiltakene – om du heller vil kalle dem det.

Viva Ullared

– Jeg kjører med Webasto om sommeren også, den har nok ikke vært kaldstartet så mange ganger. Og jeg bestemte meg tidlig for å skifte olje hver 10.000 km. Det fikk jeg gjort på verksted i starten, men etter hvert overtok jeg jobben selv med 530 Castrol som jeg kjøper på Ullared, sier han – og legger til:

– Disse tingene er nok avgjørende, tror jeg, i tillegg til at jeg kjører snilt.

Snilt, javel, men også langt.

1.000.000 på 20 år krever 50.000 kjørte kilometer i året, gjennomsnittsbilen i Norge går snaut 12.000 i året.

Niklas Olsson bor i Råde i Østfold, men jobbet på den andre siden av Oslofjorden inntil nylig – og kjørte til jobben. Nå er det gåavstand fra hjem til ny jobb.

– Men jeg runder milliongrensen en gang neste år, tror han.

Lov å skryte

– Det er lov å skryte litt av den prestasjonen, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Levetiden på en girkasse handler mye om hvordan du kjører, så Bergerud konkluderer glatt at Olsson håndterer bilen varsomt.

Hyppige oljeskift er også en resept som vinner gehør hos Bergerud.

– Du kan få en dieselmotor til å gå evig, hvis du steller den godt. Og du kan  gjerne skifte olje oftere enn serviceheftet anbefaler. Med en liten lunk fra Webasto-varmeren gir han helt klart bilen de beste forutsetninger for å trille lenge, sier han.

Første stopp

Niklas Olsson er gift med en portugisisk kvinne, hvilket betyr at det gjerne blir kjøring tur-retur Råde-Portugal. Det er, røft anslått, 3500 kilometer. Hver vei.

– Det er billigere å gjøre service der, humrer han.

Olsson har skiftet EGR-ventil, gasspedal («det var noe feil på en sensor») og luftmassemåler.

– Jeg hadde mitt første stopp med bilen i sommer, i Essen i Tyskland. Da løsnet drivakslingen. En gang tidligere fikk jeg stopp i Stavanger, men da skyldtes det et batteri jeg visste var svakt. Jeg byttet drivaksel og tannstang i Essen. Nå går den bra!

Sier han – og tillegger det ganske selvsagte:

– Jeg er veldig fornøyd med denne bilen, så det kan godt bli en ny Skoda etter hvert.

Tipper over?

Mange av oss frykter responsen når en godt brukt bil sendes på EU-kontroll.

Men ikke Niklas Olsson.

Nylig var han med Octavia til EU-kontroll for 10. gang.

– Det var null anmerkninger, sier han.

– Men jeg vurderer understellsbehandling en gang til.

For bilen er ikke ferdig. Og Olsson har ennå ikke svaret på én ting han lurer på:

– Jeg er usikker på om kilometertelleren blir stående på 999999, eller om den går over og begynner på 000000 igjen.

Svaret kommer en gang i 2025.

PYNTET OG KLAR: Niklas Olsson har markert kjørelengden på bakskjermen, men undres hva som skjer på telleren når han runder millionen.