SLUTT IGJEN: Nok en gang ser det ut til at forsøket på å gjenopplive Saab er mislykket.Foto: PETER WAHLSTRÖM/PLINT MARKETING
Ingen kjøper:
Nevs: Nå ser det bekmørkt ut for «Saab-arvtaker»
For ett år siden så det ut som en ny elbil skulle reise seg fra asken etter Saab-konkursen i 2011, men nok en gang er Nevs i store problemer og snart uten ansatte.
Nevs (National Electric Vehicle Sweden) kjøpte opp Saabs konkursbo i 2012. Selskapet holder, som Saab gjorde, til i Trollhättan.
De senere årene har Nevs hatt store økonomiske problemer. Eierselskapet, kinesiske Evergrande Group, har vært i krise og gikk tidligere i år inn i likvidasjon.
De senere årene har de aller fleste ansatte blitt sagt opp, 320 av de 340 ansatte har måttet gå.
Samtidig kom det i fjor fram at de gjenværende hadde utviklet to nye elbiler, Emily GT og Pons.
Mot slutten av 2023 gjorde kanadisk-libanesiske Jihad Mohammad og hans selskap EV Electra og Nevs, en avtale om samarbeid.
Det så faktisk ut til at de ganske umiddelbart skulle gå i gang med en småskalaproduksjon av Emily GT.
Emily GT skulle bli tilgjengelig med tre ulike batteripakker på 105–175 kWt, gjøre 0–100 på 3,2 sekunder og lade fra 0–80 prosent på mindre enn 22 minutter.
Bilen ble oppgitt til å være fem meter lang, veie 2375 kilo, med plass til 150 liter i frunken og 540 liter bak.
Bruddet kom blant annet av at EV Electra skal ha ønsket å flytte produksjonen ut av Sverige.
Nå melder TT, med lokalavisen TTELA som kilde, at de siste 20 ansatte også har fått varsler om oppsigelse. Årsaken skal være at det ikke har kommet noen nye interessenter på banen.
Samtidig har ikke Nevs' administrerende direktør Nina Selander gitt helt opp:
– Vi kommer til å kjempe til siste slutt for at alle skal lande på beina. Den siste spikeren i kista er ikke slått inn ennå.
Hun sier at de fortsatt jobber med å selge Emily og Pons.
– Og for å finne løsninger for de ansatte, selv om det blir under en annen ledelse.