HOLDER PÅ NØKLENE: Arbeiderne ved Audi-fabrikken i Belgia bruker ukonvensjonelle metoder i kampen for arbeidsplassene. Bildet er tatt da de første Q8-ene rullet ut.

Arbeiderne aksjonerte:

Nektet å gi fra seg nøklene til 200 Audier

Frontene spisser seg i konflikten rundt nedleggelsen av Audi-fabrikken i Brussel. Nå har arbeiderne konfiskert nøklene til 200 nye Q8 e-tron.

Publisert Sist oppdatert

Se også oppdatering nederst

Volkswagen-konsernet og dets undermerker leter med lys og lykte etter konstandskutt som kan bøte på situasjonen etter at elbilsalget har floppet i Europa.

Stans i produksjonen av elbiler ved Audis anlegg i Brussel har lenge vært et tema, men de ansatte har ventet på beskjed om hva slags bilmodeller de skal lage istedet.

Da VAG-ledelsen meldte at det ikke kommer noen nye modell, ble det bråk.

Nøkler til 200 mer eller mindre nye biler er konfiskert.

De oppbevares på et trygt sted, ifølge fagforeningen. 

Frykter reaksjoner

Audi-ledelsen forlanger at nøklene leveres tilbake i løpet av mandagen.

INNGANGEN: Audis Brussel-anlegg.

– Vi har bare tatt nøklene for å kunne gjennomføre sosiale samråd i ordnede former. Hvis ledelsen ved fabrikken nå vil fjerne bilene uten nøklene, kan vi verken garantere ro eller sikkerhet. Jeg frykter for negative reaksjoner fra de ansatte, sier fagforenings­lederen Jan Baetens til nyhetsbyrået Belga, ifølge nettstedet Carup.

Fabrikken skulle egentlig åpnet igjen sist onsdag, men da kom den nedslående beskjeden fra VAG-ledelsen.

– Dette betyr i praksis at fabrikken stenges ned, sier Baetens. Fagforeningen har foreslått at fabrikken skal bygges om for å håndtere skraping av biler, pluss produksjon av elektriske kjøretøy til flyplasser.

ET STYKKE AUDI-HISTORIE: Fabrikken i Brüssel i fugleperspektiv.

Sunn fornuft

Audi er akkurat nå mest opptatt av å få tilbake nøklene.

– Vi forstår at man er urolige for situasjonen og reagerer følelsesmessig, men vi oppfordrer alle de ansatte om å bruke sin sunne fornuft, sier Audi-talsman Peter D’hoore.

Belgiske fagforeninger har varslet nasjonale aksjoner i neste uke.

PS: Fabrikken i Brüssel ble åpnet i 1949 og har blant annet vært stedet for produksjon av A1 – inntil elektriske e-tron-modeller overtok.

Oppdatert 11. september: Nøklene er levert tilbake. Se saken under.