BRUKTBIL: Pål Magnus Kruse-Madsen kjøpte denne Mitsubishi Pajero 2007-modellen i fjor.
Foto: PÅL MAGNUS KRUSE-MADSEN
Bilkjøper kritiserer NAF:
NAF overså alvorlig feil i salgstest
Bilkjøper Pål Magnus Kruse-Madsen reagerer på at NAF-testen ikke avdekket for stor slitasje på den ene opphengskula på bilen han kjøpte. Vegvesenet mener slitasjen skulle vært påpekt av NAF.
– Når jeg kjøper en bil usett, men som har vært på NAF-test,
er NAF mine øyne og ører, sier Pål Magnus Kruse-Madsen i Østfold.
Gjennom firmaet sitt, Madsen Trading, kjøpte han før jul en
15 år gammel Mitsubishi Pajero av en privatperson på Vestlandet. Før kjøpet
hadde selgeren tatt en salgstest på NAFs testestasjon. Salgstesten er en
grundig tilstandsrapport over syv A4-sider av kjøretøyets tilstand.
Testen avdekket en rekke feil og mangler ved bilen, men ikke
slitasjen på opphengskula – og kun én lysfeil; en defekt justeringsmekanisme på
lys.
NAF erkjenner feil – les lengre ned hva de sier.
Ikke godkjent
Kort tid etter overtakelsen oppdaget
Pål Magnus Kruse-Madsen at det er flere feil på bruktbilen enn det NAF-testen
indikerte.
Han fikk utført en EU-kontroll av bilen hos et
Meca-verksted. Der ble det avdekket fire såkalte kode 2-feil: Tre feil med
lysene, samt slakk i opphengskula, det som også kalles bærekula, foran på høyre
side.
Dermed ble ikke bilen godkjent. Den må repareres og inn til
etterkontroll.
Pål Magnus Kruse-Madsen forteller at han har vært
NAF-medlem i mange år, og at han tidligere har vært fornøyd med NAF-tester som
har vært utført på biler han har kjøpt. Men denne gangen er han overrasket over NAF.
– Kan være trafikkfarlig
Motor har spurt Meca-verkstedet Klokkergårdveien
Bilservice, som påpekte kode 2-feilene, om NAF burde sett det samme. Meca-verkstedet vil ikke svare på spørsmål.
Men Statens
vegvesen svarer:
– Kjøretøy med for stor slitasje i hjulopphenget kan være
trafikkfarlige. Dette er også årsaken til at slike feil må utbedres før kjøretøyet
kan godkjennes, skriver seksjonssjef Sigve Olav Austenå på tilsynsseksjonen i
en epost til Motor.
– Burde vært oppdaget
Han understreker at verkstedet som kontrollerte, ikke
bedømte mangelen til å være en langt mer alvorlig kode 3-feil, som innebærer umiddelbart bruksforbud.
– Burde en kode 2-feil på opphengskula blitt oppdaget i
NAF-testen?
– Jeg vil tenke det, ja, sier Austenå i et påfølgende
telefonintervju, og legger til:
– En salgsrapport peker jo fremover, på hva som kan
forventes av vedlikehold.
Motor har også spurt Norges Bilbransjeforbund, som også
mener at feilen med opphengskula burde vært oppdaget på NAF-testen.
– Men skjønn kan spille inn, påpeker Knut Ole Magistad,
som er fagsjef for servicemarked i bilbransjeforbundet.
– Kan skje feil
NAF beklager at feilen på opphengskula ikke ble påpekt i
salgstesten.
– Det burde vært påpekt i NAF-testen. Dette er en feil
som vi vil følge opp i vårt kvalitetssystem, sier Petter Knutsen, som er leder
for NAF-sentrene.
– Kruse-Madsen sier at NAF er kundenes øyne og ører i
slike tester. Hva tenker NAF om kvaliteten på sine øyne og ører i denne saken?
– Vi gjorde nær 15.000 bruktbiltester i 2022. Med et
slikt volum kan det skje feil, sier Knutsen, som understreker at alle
bruktbilkjøpere også bør se og prøvekjøre bilene.
Angrer
NAF tar også selvkritikk for at lysfeilene ikke ble
avdekket.
– Opplysningene om lys kunne vært beskrevet tydeligere i
NAF-testen. Vi valgte derfor å utbedre både lysfeil og opphengskula kostnadsfritt for kunden, sier Petter Knutsen.
Pål Magnus Kruse-Madsen angrer likevel på kjøpet.
– Hadde jeg blitt opplyst om feilene før kjøpet, hadde
jeg ikke kjøpt bilen til den prisen jeg betalte, skriver Kruse-Madsen i en
epost til NAF, som Motor har fått kopi av.
Han understreker også, etter at artikkelen ble publisert, at han selv har bekostet utbedring av to av lysfeilene som ble påpekt i EU-kontrollen. NAF bekrefter at det ikke var NAF som utbedret dette.