FULL TANK: NAF mener at strømstøtten redder elbilsatsingen i Norge.

NAF:

Staten betaler 75 prosent av lade­kostnadene for elbiler

Med dagens strømpriser tar staten mesteparten av laderegningen for landets rundt 500.000 elbileiere når de lader bilen hjemme.

Publisert Sist oppdatert

– Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding.

Lader du en Volkswagen ID. 4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), koster det 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen, sier Sødal.

Ifølge NAF redder strømstøtten elbilsatsingen i Norge. Uten støtten kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge, mener organisasjonen.

(©NTB)

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh

Bil Netto batterikapasitet Pris uten strømstøtte Pris med strømstøtte Så mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe52 kWh421 kr111 kr74 %
Kia e-Niro64,8 kWh524 kr138 kr74 %
Volkswagen ID.477 kWh623 kr164 kr74 %
Audi e-tron 5586,5 kWh700 kr184 kr74 %
BMW iX xDrive50105,2 kWh851 kr224 kr74 %

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh

Bil Netto batterikapasitet Pris uten strømstøtte Pris med strømstøtte Så mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe52 kWh811 kr150 kr82 %
Kia e-Niro64,8 kWh1010 kr187 kr82 %
Volkswagen ID.477 kWh1201 kr222 kr82 %
Audi e-tron 5586,5 kWh1349 kr249 kr82 %
BMW iX xDrive50105,2 kWh1640 kr303 kr82 %