– Jeg er ikke
overrasket, sier NAFs ladeekspert Jan Tore Gjøby.
– Nå håper jeg Easee prioriterer dem som har kjøpt ladestasjonen. Det er jo feil ved den,
sammenliknet med det de selv hevder. De sier at den er trygg og grei, men de
kan ikke dokumentere det, og da har det ingen verdi, sier Gjøby.
Easee er sterkt uenige i den svenske avgjørelsen – som selskapet anker.
– Våre kunder kan fortsette å lade trygt, som vanlig, og trenger ikke å foreta seg noe, skriver daglig leder Jonas Helmikstøl på deres egne hjemmesider.
Ikke desto mindre har selskapet Tibber sluttet å selge boksene inntil videre, ifølge E24.
Ingen grunn til panikk
NAFs Jan Tore Gjøby mener som Easee at det er trygt å bruke boksene. Foreløpig, i hvert fall.
– Bør Easee-eiere være bekymret?
– Nei, ikke på kort sikt. Men jeg ville ikke hatt en slik ladestasjon hengende i flere år. Det blir litt som å konsekvent kjøre 90 km/t i 80-sone. Det vil stort sett gå bra, men før eller senere kjører du av veien.
– Hva er feil med boksen?
– Jordfeilvernet i utgangspunktet, men det er også andre mindre alvorlige svakheter og feil, som Elsäkerhetsverket peker på. Jordfeilvernet skal beskytte mot at strøm finner andre veier enn gjennom ledningen og inn i batteriet. Funksjonaliteten er der, men den er ikke fullgod, sier Gjøby.
Han forteller at man kan kjøre en test og få boksen til å fungere. Problemet er bruk over lang tid, og når mer komplekse feil oppstår.
– Når systemet blir gammelt og det skjer en feil, er det ingen garanti for at vernet løser ut slik det skal.
– Kan man gjøre noe selv?
– Det går an å sette inn jordfeilbryter av type B i forkant av boksen, men det er ikke billig. Det går noen tusen kroner. Også må man finne plass i sikringsskapet, forteller Gjøby.
Dette er altså et rent mekanisk problem, som ingen oppdatering av programvare kan bøte på.
– Det var kjent i elektrobransjen og hos norske myndigheter i god tid før vi testet. Derfor er jeg skuffet over at myndighetene ikke så på dette for flere år siden, sier Gjøby.
Han og NAF krever at norske myndigheter sørger for en avklaring så fort som mulig.
– Vi forventer at de gir tydelig beskjed til Easee om hvordan dette skal håndteres overfor den enkelte forbruker. Elsäkerhetsverket har gjort en grundig og god jobb, men saken går tilbake flere år. Her har norske myndigheter sovet i timen. Norge er verdensledende på elbil og burde være verdensledende på sikkerheten til ladestasjoner, sier ladeeksperten.
– Ikke umiddelbar fare
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) svarer dette til kritikken om at noe burde vært gjort for lengst:
– Det viktigste for oss er at produktene som selges på det norske markedet, er trygge, og vi har over tid vurdert om det er behov for å føre tilsyn med elbilladere, sier avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Han forteller at Nkom ikke er kjent med konkrete hendelser knyttet til boksene.
– Derfor har det ikke vært et umiddelbart behov for tilsyn. Likevel er det slik at vi på bakgrunn av egne vurderinger og henvendelser, fra blant annet NAF, har planlagt tilsyn med flere elbilladere i år. Dette skjer uavhengig av det svenske vedtaket fra Elsäkerhetsverket, sier Velure.
Nkom har også lagt ut informasjon om saken på sine hjemmesider. Der understrekes det at «det ikke er umiddelbar fare for liv og helse ved bruk av laderne», og at det ikke er grunnlag for å stanse salget i Norge per nå.
Men også:
– Det kan imidlertid endre seg, etter at vi har gjort ytterligere undersøkelser i saken og ser det endelige utfallet av saken i Sverige. Vi er allerede nå i gang med å identifisere hvilke tiltak det er nødvendig for oss å gjøre i denne saken.