TESLA MODEL X-KUNDE: Gjermund Olstad (innfelt) i Stathelle i Telemark. (Bilen på bildet er ikke Olstads).

Ulovlig praksis, mener Forbrukerrådet:

Tesla ville ikke levere ut bilen, fordi forrige eier skylder penger

– Tesla har ikke rettslig grunnlag for å nekte å utlevere bilen på grunn av en tidligere eiers betalingsproblemer, sier forbrukerjurist i Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

Fredag ettermiddag fikk Gjermund Olstad i Stathelle i Telemark en overraskende og sjokkerende tekstmelding fra Tesla, som nå er Norges største bilmerke. Bilen hans, en Tesla Model X, er på verksted på grunn av problemer med luftdempingen.

Men når bilen er ferdig reparert, vil han ikke få den utlevert, sto det i tekstmeldingen. Årsaken er at tidligere eier skal skylde Tesla penger.

TEKSTMELDINGEN: Her er sms-en fra Tesla.

– Forrige eier har fortsatt utestående faktura hos Tesla Skøyen. Vi kan dessverre ikke levere bilen ut når den er ferdig på service før denne fakturaen er betalt, skrev Tesla Porsgrunn til Olstad, og la til:

– Beklager for ulempen dette medførte.

«Hæ??»

Gjermund Olstad trodde nesten ikke det han leste.

– Først skrev jeg «hæ!» tilbake, før jeg spurte om hva de tror de får ut av å holde min bil i varetekt slik. Tror de jeg skal true forrige eier? sier Olstad til Motor, og fortsetter:

– Jeg spurte dem også om de er sikre på at det de gjør er lovlig.

Og det er det ikke, sier både NAF og Forbrukerrådet til Motor.

Advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF og forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet hev seg i helga rundt da de ble klar over Teslas behandling av kunden sin.

– Kontakt politiet

– Dette høres ikke bra ut. Så lenge nåværende eier betaler for sin service, må tidligere eiers utestående løses på andre måter. Vi forventer at Tesla løser dette raskt, skriver Thomas Iversen i en tekstmelding.

Ifølge håndverkertjenestelovens paragraf 46 kan et verksted holde tilbake bilen inntil jobben er betalt.

– Men det gjelder jo ikke andre kunders biler, understreker Iversen.

Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF er enig med Forbrukerrådet:

– Tesla har ikke rettslig grunnlag for dette. Det blir som at dersom jeg ikke betaler regningene mine, skal de kreve deg for dem. Kunder som opplever slikt, bør først kontakte Tesla, deretter politiet dersom det ikke løser seg, sier han.

Beklaget

Halvannen time etter at Gjermund Olstad fikk den sjokkerende tekstmeldingen, ble han kontaktet av en representant for Tesla.

– Jeg ble oppringt. De beklaget, sa de var lei seg, og at det har vært en feil i systemet. Jeg skjønner ikke helt det, fordi den som skrev meldingen visste jo at det ikke er jeg som skylder penger, men forrige eier.

– Fikk du vite hvor mye penger forrige eier skylder?

– Nei.

Han eier to Teslaer, både en Model X og en Model 3. I to år har han vært en svært fornøyd Tesla-kunde, understreker han.

– Dette er den første negative opplevelsen jeg har hatt med Tesla.

Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF er glad for at Tesla ordnet opp.

– Det er kjempebra, sier han.

Svarer ikke

Motor har spurt Tesla Norge om hvorfor Tesla sender en slik tekstmelding til kunden sin, og om hva de synes om NAF og Forbrukerrådets uttalelser.

Tesla Norge ønsker ikke å svare, skriver de i en epost til Motor.