SNART FOR SALG: Nye bruktbiler i Motor og NAFs store rekkeviddetest, snart i bruktbilbutikken.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
Elbil har vært nybil for norske bilkjøpere. Men nå nærmer vi oss et vannskille. I løpet av 2023 vil elbilen passere bensinbilen som nest mest solgte bruktbilgruppe, tror NAF.
Hvis de siste måneder og års utvikling i bruktmarkedet fortsetter, vil elbilen passere bensinbilen som den nest mest solgte bruktbilen – bak dieselbilene, som fortsatt er den klart største bilgruppen i bruktstatistikken.
– Disse tallene viser for alvor det tempoet som elektrifiseringen av bilparken tar i Norge. De neste månedene og årene kommer bruktmarkedet for elbiler for alvor, og den bruktbilforhandleren som ikke har minst like mange elbiler inne som bensinbiler kommer til å slite med å møte etterspørselen, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Han tror vi vil få en ganske lineær utvikling i bensinbilsalget, mens han forventer en svakt eksponensiell utvikling blant elbilene.
– Med disse premissene viser framskrivningen at linjene krysses i august/september 2023, altså om rundt ett år, sier Braadland.
Bilsalget har hatt meget spesielle omstendigheter de siste årene – med pandemi, delemangel og så krig i Europa.
Nybilomsetningen har stupt med mangelen på nye biler, samtidig som renteøkninger har påvirket lommeboka for mange.
Men bruktbilomsetningen har holdt seg relativt stabil.
Annonse
Bruktbiltallene for januar-juli 2022 mot samme periode i 2021:
Nr
Drivstoff
Antall 2022 (inkl juli)
Andel 2022
Antall 2021 (inkl juli)
Andel 2021
Endring
1
Diesel
126 321
42,36 %
140 956
45,53 %
−10,38 %
2
Bensin
86 002
28,84 %
99 404
32,11 %
−13,48 %
3
Elbil
50 857
17,05 %
35 582
11,49 %
42,93 %
4
Ladehybrid (bensin)
21 248
7,12 %
19 758
6,38 %
7,54 %
5
Hybrid (bensin)
12 467
4,18 %
13 359
4,32 %
−6,68 %
6
Ladehybrid (diesel)
1 201
0,40 %
379
0,12 %
216,89 %
7
Hybrid (diesel)
91
0,03 %
104
0,03 %
−12,50 %
8
Gass
22
0,01 %
15
-
46,67 %
9
Hydrogen
11
-
12
-
−8,33 %
10
Annet
3
-
2
-
50,00 %
Kilde: OFV
Bruktbiltallene for 2021 sammenliknet med 2020:
Nr
Drivstoff
Antall hele 2021
Andel 2021
Antall hele 2020
Andel 2020
Endring
1
Diesel
236 661
44,84 %
238 089
45,85 %
−0,60 %
2
Bensin
164 384
31,14 %
183 213
35,28 %
−10,28 %
3
Elbil
69 696
13,20 %
48 219
9,29 %
44,54 %
4
Ladehybrid (bensin)
33 584
6,36 %
26 399
5,08 %
27,22 %
5
Hybrid (bensin)
22 352
4,23 %
21 373
4,12 %
4,58 %
6
Ladehybrid (diesel)
887
0,17 %
1 693
0,33 %
−47,61 %
7
Hybrid (diesel)
183
0,03 %
230
0,04 %
−20,43 %
8
Gass
29
0,01 %
42
0,01 %
−30,95 %
9
Hydrogen
20
-
27
0,01 %
−25,93 %
10
Ikke oppgitt
8
-
6
-
33,33 %
Kilde: OFV
Gir utfordringer
Braadland mener tallene byr på utfordringer for mange aktører, ikke minst forhandlerne.
– Bilforhandlere må ikke bare ha elbiler på lager, de må også ha kunnskap. For mange forbrukere er elbil noe nytt, som krever god og troverdig informasjon fra bilselgere, om forhold som for eksempel vinterrekkevidde og ladefart. Her forventer vi at bransjen møter førstegangskjøpere av elbil med den standarden og ærligheten som et kjøp i en slik prisklasse fortjener. NAF og Motor sine verdens største tester av elbiler viser jo at gjennomsnittlig ladefart som regel er mye lavere enn den oppgitte maksimale ladefarten, og at vinterrekkevidden kan være betydelig lavere enn den offisielle sommerrekkevidden, sier Braadland – og fortsetter:
– Dette øktende bruktbilsalget setter også krav til myndighetene. Når flere og flere får sin aller første elbil må det bli mye enklere å hurtiglade og å betale for hurtiglading enn det er i dag. NAF har etterlyst en ladeplan fra regjeringen, men det er usikkert når den kommer. Her bør det komme krav om enklere lading, flere hurtigladestasjoner langs veiene og støtte til borettslag som vil sette opp hjemmeladere.