SNART FOR SALG: Nye bruktbiler i Motor og NAFs store rekkeviddetest, snart i bruktbilbutikken.

Snart på bruktbil-toppen:

Nærmer oss et tidsskille for elbilene

Elbil har vært nybil for norske bilkjøpere. Men nå nærmer vi oss et vannskille. I løpet av 2023 vil elbilen passere bensinbilen som nest mest solgte bruktbilgruppe, tror NAF.

Publisert

Hvis de siste måneder og års utvikling i bruktmarkedet fortsetter, vil elbilen passere bensinbilen som den nest mest solgte bruktbilen – bak dieselbilene, som fortsatt er den klart største bilgruppen i bruktstatistikken.

– Disse tallene viser for alvor det tempoet som elektrifiseringen av bilparken tar i Norge. De neste månedene og årene kommer bruktmarkedet for elbiler for alvor, og den bruktbilforhandleren som ikke har minst like mange elbiler inne som bensinbiler kommer til å slite med å møte etterspørselen, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Han tror vi vil få en ganske lineær utvikling i bensinbilsalget, mens han forventer en svakt eksponensiell utvikling blant elbilene.

– Med disse premissene viser framskrivningen at linjene krysses i august/september 2023, altså om rundt ett år, sier Braadland.

FREMSKRIVNING: Andel bruktbiler omsatt per måned, henholdsvis bensinbiler (lineær) og elbiler (eksponentiell), basert på tall fra januar 2017 til juni 2022.

Stabilt, tross alt

Bilsalget har hatt meget spesielle omstendigheter de siste årene – med pandemi, delemangel og så krig i Europa.

Nybilomsetningen har stupt med mangelen på nye biler, samtidig som renteøkninger har påvirket lommeboka for mange.

Men bruktbilomsetningen har holdt seg relativt stabil.

Bruktbiltallene for januar-juli 2022 mot samme periode i 2021:

Nr Drivstoff Antall 2022 (inkl juli) Andel 2022 Antall 2021 (inkl juli) Andel 2021 Endring
1Diesel126 32142,36 %140 95645,53 %−10,38 %
2Bensin86 00228,84 %99 40432,11 %−13,48 %
3Elbil50 85717,05 %35 58211,49 %42,93 %
4Ladehybrid (bensin)21 2487,12 %19 7586,38 %7,54 %
5Hybrid (bensin)12 4674,18 %13 3594,32 %−6,68 %
6Ladehybrid (diesel)1 2010,40 %3790,12 %216,89 %
7Hybrid (diesel)910,03 %1040,03 %−12,50 %
8Gass220,01 %15-46,67 %
9Hydrogen11-12-−8,33 %
10Annet3-2-50,00 %

Kilde: OFV

Bruktbiltallene for 2021 sammenliknet med 2020:

Nr Drivstoff Antall hele 2021 Andel 2021 Antall hele 2020 Andel 2020 Endring
1Diesel236 66144,84 %238 08945,85 %−0,60 %
2Bensin164 38431,14 %183 21335,28 %−10,28 %
3Elbil69 69613,20 %48 2199,29 %44,54 %
4Ladehybrid (bensin)33 5846,36 %26 3995,08 %27,22 %
5Hybrid (bensin)22 3524,23 %21 3734,12 %4,58 %
6Ladehybrid (diesel)8870,17 %1 6930,33 %−47,61 %
7Hybrid (diesel)1830,03 %2300,04 %−20,43 %
8Gass290,01 %420,01 %−30,95 %
9Hydrogen20-270,01 %−25,93 %
10Ikke oppgitt8-6-33,33 %

Kilde: OFV

Gir utfordringer

Braadland mener tallene byr på utfordringer for mange aktører, ikke minst forhandlerne.

– Bilforhandlere må ikke bare ha elbiler på lager, de må også ha kunnskap. For mange forbrukere er elbil noe nytt, som krever god og troverdig informasjon fra bilselgere, om forhold som for eksempel vinterrekkevidde og ladefart. Her forventer vi at bransjen møter førstegangskjøpere av elbil med den standarden og ærligheten som et kjøp i en slik prisklasse fortjener. NAF og Motor sine verdens største tester av elbiler viser jo at gjennomsnittlig ladefart som regel er mye lavere enn den oppgitte maksimale ladefarten, og at vinterrekkevidden kan være betydelig lavere enn den offisielle sommerrekkevidden, sier Braadland – og fortsetter:

– Dette øktende bruktbilsalget setter også krav til myndighetene. Når flere og flere får sin aller første elbil må det bli mye enklere å hurtiglade og å betale for hurtiglading enn det er i dag. NAF har etterlyst en ladeplan fra regjeringen, men det er usikkert når den kommer. Her bør det komme krav om enklere lading, flere hurtigladestasjoner langs veiene og støtte til borettslag som vil sette opp hjemmeladere.