SANT NOK? Frp-leder Sylvi Listhaug under utspørring med Astrid Randen i NRK.Faksimile: NRK.NO
Unødvendig fra Frp, mener NAF:
Kritiseres for «feil» og «bare tull» om bensinforbud
NAF kritiserer Frp-leder Sylvi Listhaug for påstandene om at alle de andre partiene vil ha forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2025. Også Høyre og Senterpartiet har beskyldt Frp for å snakke bevisst feil om saken.
Men det er det ingen av de andre partiene som har tatt til orde for, langt mindre formulert i sine partiprogram.
I sommer fikk Frps samferdselspolitiker Bård Hoksrud flengende kritikk fra både tidligere regjeringspartnere og politiske motstandere da han flagget samme påstand på Facebook.
Nå er NAF kritisk til at Frp gjentar budskapet enda en gang.
– Dette synes jeg ikke noe om. Det eralleredevanskelig nok forbilkjøpernei dag å navigere i spørsmålet omde skal velge elbil, bensin, diesel eller hybrid, om ikke de skal forholde seg til feilinformasjon i tillegg, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
– NAF har gått gjennom alle partienes programmer. Det finnes ikke ett parti som har programfestet et forbud mot å kjøpe eller selge bensin- og dieselbiler fra 2025. Dette er unødvendig fra Frp, i en debatt som er vanskelig nok for mange fra før, sier Braadland.
Temperaturen var høy rundt påstanden også tidligere i sommer.
Da delte flere Frp-representanter en Facebook-post hvor det het at alle andre partier vil forby salg av bensin- og dieselbiler.
Da Bård Hoksrud, som sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget for Frp, delte innlegget, kom responsen kontant.
«Dette er bare tull, Bård! Høyre har ikke foreslått noe forbud», skrev Helge Orten fra Høyre, mens Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum svarte «Du vet at dette er feil».
Legg det dødt!
I debattene under Arendalsuka gjentok Hoksrud at han mener de andre partiene fører en politikk som i praksis er et forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2025.
– Det er ingen som har foreslått forbud. La oss nå legge dette dødt, svarte Myrli.
Men det har Frp og Hoksrud ikke tenkt å gjøre:
– Når de andre partiene sier at det ikke skal selges nye bensin- og dieselbiler etter 2025, så må dette ha en konsekvens. Dersom de har til hensikt å nå denne målsettingeni 2025 må det enten innebære et forbud mot nye bensin- og dieselbiler. Eller en så kraftig økning avgiftene på bensin og dieselbiler atfolk flest ikke kan kjøpe den typen biler og da er det i realiteten et forbud, sier han til Motor.
– Frp mener at de som ønsker det skal ha mulighet til å kjøpe seg en ny bensin- eller dieselbil, også etter 2025. Elbil passer ikke for alle og det er ingen tvil om at i praktisk bruk for dem som kjører langt, er dagens elbiler et betydelig steg tilbake når det gjelder brukervennlighet, legger han til.
Annonse
Som en stein
NAF mener Frp selv har spilt en avgjørende rolle for den utviklingen som nå preger det norske bilmarkedet.
– Det kommer til å være et marked for bensin- og dieselbiler i minst 20 år framover. Men det skjer en endring og en utvikling nå: Nybilsalget av bensin- og dieselbiler faller som en stein.Det skjerpå grunn av den avgiftspolitikken som også Frp har administrert i sju år, sier Braadland.
Han peker på at at det i juli ble det solgt under 1000 nye bensin- og dieselbiler, mens det ble registrert nesten 7000 nye elbiler.
– Elbilen er den nye bilen. To av tre biler somkjøpesnyeerhelelektriske fordi avgifteneer lave samtidig sombåde utvalget og rekkevidden øker på elbilene. Dette kommer bare til å fortsette, sier Thor Egil Braadland.
Sannferdig bilparti
Samtidig mener han de strategiske valgene til de internasjonale bilprodusentene fort veier tyngre enn de politiske valgene til norske myndigheter.
– Nesten alle de store bilprodusentene jobber med planer for å elektrifisere sin bilproduksjon, blant annet etter strenge krav fra EU. Så på mange måter blir spørsmålet om forbud helt irrelevant.
– Det som imidlertid er uheldig, er at Frp får det til å høres ut som om staten skal ta fra dem muligheten til å kjøpe en diesel- eller bensinbil i 2025, både brukt og ny bil. Det er det ingen partier som mener, og det bør et bilparti være sannferdig på, mener Thor Egil Braadland i NAF.