KORT REKKEVIDDE: Rekkevidden er så kort på Polestar 2 at det nå kan kreves saftige prisavslag, mener Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.
KORT REKKEVIDDE: Rekkevidden er så kort på Polestar 2 at det nå kan kreves saftige prisavslag, mener Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.

Vil ha oppgjør for kort rekkevidde:

Krever 70.000 kr i prisavslag for Polestar 2-kunder

NAF går nå ut og krever saftige prisavslag for kunder som har kjøpt elbilsuksessen Polestar 2. De mener rekkevidden ikke er som markedsført.

Publisert Sist oppdatert

Verken NAF eller Norsk elbilforening anbefaler kundene til Polestar om å bli med på massesøksmålet som det svenske selskapet Kapatens forsøker å realisere.

I forrige uke meldte nettstedet Bilbransje24 at Kapatens har sendt et brev til norske Polestar 2-kunder, der de varsler om et planlagt gruppesøksmål mot Polestar for villedende markedsføring av rekkevidde.

– Klag heller til forhandleren du kjøpte bilen av før du eventuelt søker juridisk hjelp, mener både NAF og elbilforeningen.

Men der stanser enigheten mellom de to forbrukerorganisasjonene.

70.000 kr

NAF mener den faktiske rekkevidden for Polestar 2 er langt unna det som ble markedsført. Får man ikke et prisavslag fra forhandler, bør man klage videre til Polestar.

NAF er nå i gang med å hjelpe medlemmer med å kreve prisavslag.

– Vi har nå skrevet brev til Polestar hvor vi krever prisavslag på i størrelsesorden 70.000 kroner for kunder som har kjøpt bil frem til midten av januar, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FINJUSTERING:</span> Hemsedal ble til Norefjell i Polestar-reklamen.
FINJUSTERING: Hemsedal ble til Norefjell i Polestar-reklamen.

Tidspunktet midten av januar er ikke tilfeldig:

Frem til da lovet Polestar at kundene «med god margin» skulle kunne kjøre de 408 kilometerne mellom Oslo og Hemsedal uten å lade. Deretter ble reklamen flere ganger kraftig moderert.

– Den faktiske rekkevidden innfrir ikke til det opprinnelig markedsførte, skriver advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat i en epost til Motor.

3000 kunder

NAF har fått et tosifret antall henvendelser fra medlemmer som er misfornøyd med faktisk rekkevidde på Polestar. Dersom NAF vinner frem i sitt krav om prisavslag, kan det imidlertid få følger for et langt større antall kunder.

Ca. 3000 kunder kjøpte Polestar 2 frem til Polestar endret markedsføringen. Tall fra Statens vegvesen viser at det ble registrert 2800 biler frem til siste årsskifte. Markedsføringen ble endret i midten av januar.

Også Forbrukertilsynet mener Polestar-kundene har gode muligheter til å vinne frem i et krav om prisavslag.

– For elbilkjøperne er rekkevidden helt sentral. Rekkevidden er en meget viktig opplysning for svært mange bilkunder. Derfor vil feil opplysning om rekkevidden veldig lett kunne anses som en mangel, sa Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, til Motor i vinter.

– Tviler

Norsk elbilforening råder derimot ikke sine medlemmer til å kreve prisavslag. De er rett og slett usikre på om NAF har en god sak juridisk sett.

– Vi tviler på om man vil nå fram med et slikt krav, siden teksten også henviser til WLTP. Strekningene Oslo-Hemsedal t/r og Oslo-Norefjell t/r er eksempler på strekninger som er innenfor WLTP-kjørelengden, skriver generalsekretær Christina Bu i en epost til Motor.

Det svenske firmaet Kapatens planer om gruppesøksmål møter imidlertid motbør fra både elbilforeningen og NAF.

Kapatens lover at ingen kunder bærer risiko dersom saken ikke skulle gi resultater. Da vil Kapatens ta kostnadene. Dersom de vinner frem, tar Kapatens en andel på 34 prosent (før moms) av det de lykkes med å inndrive fra Polestar.

Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, NAFs advokatkontor, reagerer på det hun betrakter som et skyhøyt honorar.

– Vi går ikke ut med noen anbefaling av Kapatens, men vi vet ennå for lite om selskapet til klart å kunne fraråde, presiserer hun.

Les flere Polestar-saker på Motor:

Tause

Polestar Norge ønsker ikke å svare på spørsmål om pengekravet NAF nå fremsetter på vegne av sine medlemmer.

Motor har stilt Polestar følgende spørsmål:

  • Hva er Polestars syn på kravet fra NAF om 70.000 kroner i prisavslag?
  • Hva er Polestars eventuelle tilbud om prisavslag til kundene sine?

Polestar vil ikke svare.

Kommunikasjonssjef Kristin Fjeld skriver følgende i en epost til Motor:

– Polestar er klar over at et investeringsselskap vurderer søksmål. Det er ikke levert inn noe søksmål og det er derfor heller ingen kjennelse eller dom i saken.

I en ny epost til henne har Motor understreket at spørsmålene gjelder NAFs krav om prisavslag, og ikke søksmålet til Kapatens.

Til dette svarer Fjeld:

– Vi har ikke noe mer å legge til.

Her er alle Motors biltester: