UENIGHET: Toyota stilte ikke selv med en bil i årets vintertest, og mener at det ikke er rettferdig å sammenligne nye og brukte biler i en og samme test.Foto: PETER RAAUM
Toyotas kritikk:
NAF-ekspert mener ett år gammel bil skal klare en rekkeviddetest
Toyota ønsker ikke å svare på Motors konkrete spørsmål om hva som skiller årets og fjorårets bZ4X.
Toyota har svart på Motor og NAFs valg om å ta med en Toyota bZ4X lånt av et utleieselskap, da Toyota ikke ville stille med en bil i vinterrekkeviddetesten. Bilen som ble brukt i testen, hadde gått 33.000 kilometer og var førstegangsregistrert i mars 2023, mens en oppgradert versjon har vært mulig å bestille siden 9. januar.
Svaret ble sendt ut som en pressemelding, og Motor ønsket i forlengelsen av den av å få svar på tre konkrete spørsmål.
● Hvor mye lengre rekkevidde har den oppgraderte bZ4X-modellen?
● Hvor mye har det å si for rekkevidden at bilen har uorginale felger, mot at de er originale?
● Og hvor mye har det å si at bilen har gått 33.000 kilometer?
Disse tre tingene ble trukket fram i Toyotas pressemeldingssvar som noe som påvirket resultatet til bilen som ble brukt i testen.
Ønsker ikke å svare
Toyota ønsket ikke å svare direkte på spørsmålene og svarte dette i en e-post:
– Vi har ingen ønsker å utdype pressemeldingen ytterligere, og når det gjelder ny modell, viser vi til tidligere utsendt pressemelding.
Svaret er ledsaget av pressemeldingen på den oppgraderte versjonen av bZ4X som ble sendt ut 9. januar.
Pressemeldingen trekker fram fire punkter som er oppgradert fra tidligere utgave av bZ4X:
● Toyota øker ladeytelsene på den fullelektriske bZ4X.
● Hurtiglading i kalde temperaturer går raskere gjennom et endret batterivarmesystem.
● Ny strålevarme gir rask varme for fører og forsetepassasjer for høyere utstyrsnivåer.
● Nytt sikkerhetssystem for unngåelse av kollisjon bakfra og digital nøkkel tilgjengelig for høyere utstyrsnivåer.
Altså ingenting som berører spørsmålene fra Motor.
Annonse
Minimale forskjeller
Benny Christensen, bilteknisk konsulent i NAF, var med på vintertesten og stusser over informasjonen fra Toyota.
– Batteriet er jo det samme på fjorårets utgave og den oppgraderte. Det som kan være forskjellen, er elektronikken rundt, men det blir uansett små korrigeringer og vil ikke utgjøre særlig forskjell når det gjelder rekkevidden.
Når det gjelder ulike felger mener han også at det ikke spiller noen betydelig rolle.
– Nei det utgjør nesten ingenting. Felgtype har minimal innvirkning på rekkevidden. Kanskje kan det hjelpe litt når det gjelder luftmotstand, men i det store bildet utgjør det veldig lite.
At bilen som ble bruk i testen, er nær ett år gammel, sier Christensen ikke skal ha noe å si.
– Hvis ikke en ett går gammel bil, som har gått 33.000 kilometer, tåler å kjøres i en rekkeviddetest, så er rett og slett bilen for dårlig.
Christensen sier at bZ4X er en bil de får veldig mange spørsmål om fra potensielle kunder som er interesserte i modellen.
– Det er viktig å ha med akkurat denne bilen i en rekkeviddetest. Det er en av Norges aller mest solgte, og interessen er svært høy. Jeg vil si det er den bilmodellen vi for tiden opplever aller mest henvendelser rundt, både fordi den hadde en litt ruskete start i det norske markedet, og fordi den selger så bra at mange har sett den på veien og selv er interesserte i å kjøpe seg en bZ4X.