44 prosent av mennene som er spurt i Norstat-undersøkelsen, sier de er kjent med hvor mye taklast bilen kan ha, mens bare 33 prosent av kvinnene sier de vet. 28 prosent svarer vet ikke eller at spørsmålet ikke er relevant.
– Ikke stol på at far i huset kjenner hvor mye dere kan ta med på taket i sommer. Så sjekk dette før bilen pakkes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
– Folk må huske at det er ikke ubegrenset hva man kan pakke på taket. Laster du for tungt i skiboksen eller på takstativet kan det gå på trafikksikkerheten løs, sier Sødal – og lister opp tre vektbegrensninger som sjåførene bør være klar over:
Hvor mange kilo takboksen tåler?
Hvor mange kilo takstativene tåler?
Hvor mange kilo selve biltaket tåler?
Svaret på de to første finner du i produktinformasjonen til takboks og takstativ, mens hva selve taket på bilen tåler, skal du finne i bilens instruksjonsbok eller i vognkortet, opplyser NAF i pressemeldingen
– Det er den laveste vektgrensen av disse tre som gjelder når du pakker bagasjen til sommerferien, sier Sødal.
Farlig med usikret last
Han minner også om at usikret last er en fare for trafikksikkerheten, og anbefaler bruk av stropper og festepunktene for disse som de fleste nye biler har i bagasjerommet.
Og han gir følgende pakkeråd:
Den tyngste bagasjen skal du pakke nederst i bagasjerommet og så langt fremme mot seteryggen som mulig. Pakk de mindre tingene rundt de store tunge koffertene eller bagene og stropp alt fast til slutt.
– Husk også å ikke ha harde løse gjenstander inne i bilkupéen. Nettbrett og løse mobiler er ikke bra. Skal de brukes, må de sikres, avslutter Nils Sødal.