NAF:
– Avgiftsbombe på bensin og diesel fra SV
SV vil øke prisen på fossilt brennstoff i sitt alternative statsbudsjett. NAF er sterkt kritiske.
I Sosialistisk Venstrepartis forslag til alternativt statsbudsjett, som vil være en del av grunnlaget for forhandlinger fra mandag av, foreslår partiet tre grep som til sammen vil gi en økning i diesel- og bensinprisene:
- De vil øke CO2-avgiften med 50 prosent.
- De vil øke veibruksavgiften på diesel.
- De vil reversere den foreslåtte reduseringen av veibruksavgift på diesel, på 25 øre.
Til sammen vil tiltakene bety en økning i prisene på rundt 1 krone for bensin og 2 kroner for diesel.
– Tonedøvt
– Dette er en avgiftsbombe fra SV på bensin og diesel, sier NAFs myndighetskontakt Thor Egil Braadland.
– Det er tonedøvt å ville øke dieselprisen med rundt to kroner literen og bensinen med rundt en krone literen, i en periode med rekordhøye drivstoffpriser, sier Braadland.
Han mener at forslaget vil treffe Distrikts-Norge hardt.
– Der er elbilandelen lavest og bilavhengigheten høyest, så dette forventer vi at Sp setter ned foten for, sier Braadland.
– Sosialt urettferdig
Braadland og NAF får svaret de ønsket seg – selv om forhandlingene altså ikke er i gang ennå:
– Dette er ganske enkelt. Senterpartiet mener drivstoffprisene er for høye. SV mener de er for lave, sier Geir Pollestad, finanspolitisk talsperson for Senterpartiet.
– Det er spesielt av SV å kjempe for dyrere drivstoff når pumpeprisen allerede er skyhøy. Det viser at SV ikke fullt ut har tatt inn over seg at mange rundt om i vårt langstrakte land er helt avhengige av bilen. Det er også sosialt urettferdig å straffe folk som ikke har råd til elbil, sier Pollestad.
Bilrelaterte forslag i SVs alternative statsbudsjett
Avgifter Påløpt (mill.kr.) | Bokført (mill.kr.) | |
Økt CO2-avgift (50 pst. fra 2022-nivå) | 3 069 | 2 779 |
Økt veibruksavgift på diesel (mineralolje) med 1 kr fra regjeringens forslag | 2 759 | 2 483 |
Reversere kutt i veibruksavgiften på bensin (25 øre) | 260 | 240 |
Nedjustere intervallgrensen i engangsavgiften for personbiler fra 87 g til 70 g | 70 | 65 |
Økt engangsavgift ladbar hybrid ved å fjerne vektfradraget | 110 | 100 |
Ikke øke omregistreringsavgift for elbiler | -250 | -250 |
Øke satsene for utslipp av CO2 i engangsavgift varebiler klasse 2 til 50 % av personbilsatsene | 950 | 870 |
Kilde: SV
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?