En eksplosiv økning i det kinesiske bilsalget i juni løfter det internasjonale bilsalget til et 12-måneders rullerende, sesongjustert volum på 85 millioner biler årlig i juni. Det reelle 2022-salget ligger likevel fortsatt 8,5 prosent under nivået fra fjoråret.
Det er salgsutviklingen i Kina de siste to månedene som har fått så store utslag.
Etter elendige tall på grunn av pandeminedstengning tidligere i år, steg salget i mai 65 prosent fra måneden før og fortsatte med ytterligere 35 prosent økning fra mai til juni.
2022-salget er 2,3 prosent bak fjoråret i Kina, mens salgstakten i juni tilsvarer et årsvolum på 32,9 millioner biler. Det er langt høyere enn ekspertene hadde ventet.
Det gjenstå å se om utviklingen fortsetter, slik at man kan snakke om en vekst for det globale bilmarkedet når årsstatus skal gjøres opp.
I alle de andre store markedene er det fortsatt store flaskehalser på levering på grunn av delemangel og produksjonsutfordringer. Flere av de store bilprodusentene har imidlertid gitt signaler om at situasjonen er i ferd med å bedre seg.
Samtidig begynner halvårsresultatene å dryppe inn fra de ulike produsentene. Og det kunne gått verre, for å si det slik…
Stellantis – konsernet med 14 ulike merker i porteføljen, inkludert FiatChrysler og de tidligere PSA-merkene – hadde et rekordhøyt overskudd på 12,4 milliarder euro (122,5 milliarder kroner), etter seks måneder med en driftsmargin på 14,1 prosent. Konsernet hadde særlig gode tall i USA.
I Volkswagen-konsernet falt driftsoverskuddet i andre kvartal med 28 prosent til 4,7 milliarder euro (46,4 milliarder kroner), selv med en omsetningsvekst på 3,3 prosent. For årets seks første måneder samlet endte driftsoverskuddet på 13,2 milliarder euro (130,3 milliarder kroner). VWs finansdirektør Arno Antlitz sier samtidig at de venter en normalisering av produksjonen i løpet av annet halvår, og legger til at konsernet har en meget sterk ordereserve.
Ford varsler om et nettoresultat i annet kvartal på 667 millioner dollar (6,5 milliarder kroner), opp 19 prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen steg med 50 prosent, til 40,2 milliarder dollar (392 milliarder kroner). Nettoresultatet er preget av en nedskrivning på 2,4 milliarder dollar (23,4 milliarder kroner) i oppstartsselskapet Rivian.
Blant de mindre produsentene er det ennå ikke kommet så mange halvårstall.
Men Jaguar Land Rover melder om tap i andre kvartal på 524 millioner pund (6,2 milliarder kroner), mot tap på 110 millioner pund (1,3 milliarder kroner) samme periode i fjor. Kvartalsomsetningen falt 11 prosent mot 2021.