TETTERE OG TETTERE: Volkswagens Kina-sjef Ralf Brandstätter (midten) og Xpengs toppsjef He Xiaopeng (nr to fra høyre) med sine nærmeste medarbeidere etter at en utvidet avtale ble klar.
Foto: XPENG
Tysk i Kina:
Nå utvides samarbeidet mellom VW og Xpeng
Ett år etter at Volkswagen kjøpte en eierandel på 4,99 prosent i Xpeng, utvides samarbeidet. Xpeng skal nå lage all elektronikk i VWs Kina-produserte elbiler.
Samtidig som tyske bilfabrikanter kjemper med nebb og klør mot EUs forslag om å innføre straffetoll på kinesiske elbiler i Europa, blir båndene mellom kinesiske og tyske produsenter stadig tettere.
Mange tolket VW-investeringen i Xpeng ifjor som en fallitterklæring og et forsøk på å kjøpe seg fotfeste i det store kinesiske markedet, men beslutningen om å utvide samarbeidet peker mot et større strategisk partnerskap enn først antatt.
Siden VW ifjor la vel 7,5 milliarder kroner på bordet for en beskjeden eierandel og en observatørplass i styret, har de to partene formulert stadig tydeligere ambisjoner for samarbeidet. Så sent som i april varslet de planer for en ny Tesla-inspirert plattform til dramatisk lavere kostnad enn i dagens biler.
Nå er beskjeden at det skal skje med utgangspunkt i den kinesiske versjonen av MEB-plattformen og helt ny elektronisk løsning. De første bilene skal i produksjonen innen 24 måneder.
Nytt i 2026
De to selskapene har etablert felles utviklingssentere i både Guangzhou og Hefei, hvor henholdsvis Xpengs hovedkontor og Volkswagens største elbilfabrikk ligger.
– Volkswagen vil lansere et nytt og veldig kraftfullt system for bruk i elektriske biler i løpet av 2026, sier Ralf Brandstätter, mannen som ble flyttet fra toppstillingen i Volkswagen globalt for å lede selskapets videre utvikling i Kina.
– Denne avtalen er den tredje, store milepælen i løpet av det første året innenfor vårt langsiktige, strategiske partnerskap, sier Xpengs styreleder og gründer He Xiaopeng.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Mer VW i Kina
Parallelt med offentliggjøringen av samarbeidet mellom de to fabrikantene, har Volkswagen-konsernets aller øverste sjef, Oliver Blume, hatt møter i Beijing med Kinas industri- og handelsministere.
– Den globale økonomiske utviklingen var en av de sentrale tingene vi diskuterte. En åpen og rettferdig handel er av aller største viktighet slik situasjonen er nå, heter det i en uttalelse fra Blume etter møtet.
I en uttalelse fra kinesiske myndigheter blir Volkswagens utvidede satsing i Kina ønsket velkommen.
Det heter videre at rammevilkårene for utviklingen av selvkjøring og kunstig intelligens i biler var tema i møtene.
Tyskland og Kina undertegnet tidligere i sommer en intensjonsavtale om å diskutere løsninger for hvordan data i biler skal kunne overføres på tvers av landegrensene.
Har du lest disse sakene fra Motor?