IKKE SÅ TRANGT I DØRA: Svært mange kinesiske bilselgere går i minus. Her en Tesla-butikk i Shanghai.

Hvor lenge kan priskrigen vare?

Nå svir det på pungen for kinesiske bilselgere

Priskrigen på bilmarkedet er ikke bare dyr for produsentene. Over halvparten av bilforhandlerne i Kina tapte penger i første halvår.

Publisert Sist oppdatert

I en ny rapport fra bransjeorganisasjonen til kinesiske bilforhandlere heter det at 51 prosent av medlemmene tapte penger i årets seks første måneder, en betydelig oppgang fra året før, skriver Automotive News China.

Kinesiske bilfabrikanter pøser på med nye elbiler til stadig lavere priser, i konkurranse med produsenter fra Europa og USA.

Men det er altså en priskrig som rammer flere enn de tradisjonelle bilfabrikantene.

Bare en drøy tredjedel (35,4 prosent) av bilforhandlerne i Kina drev med overskudd i første halvår, mens vel en av sju hadde regnskap i balanse.

I gjennomsnitt hadde kinesiske bilforhandlere et underskudd på vel 2,5 millioner kroner i første halvår, men tross priskrigen er det bare 28 prosent som melder at de nådde salgsvolumet de hadde ambisjon i første del av 2024.

Forhandlerne av luksusmerkene og importørene av utenlandske merker gjorde det relativt sett best.