ACHTUNG: Ikke så bra å smelle hjulet ned i et hull i veien, hvis du skulle ratte rundt i en Mercedes S 680 Guard 4Matic, som du ser fronthjulet på her.
ACHTUNG: Ikke så bra å smelle hjulet ned i et hull i veien, hvis du skulle ratte rundt i en Mercedes S 680 Guard 4Matic, som du ser fronthjulet på her.

Mercedes med intern varsling:

Nå skal bilene advare hverandre om hull i veien

Vet du hva den ene bilen sa til den andre? Det kan høres ut som en veldig dårlig vits, men er sannsynligvis et varsel om fartsdump eller hull i veibanen.

Publisert

Mercedes tar nå i bruk en såkalt Car-to-X-funksjon på nye C-klasse, S-klasse og elektriske EQS.

Når en slik bil registrerer hull eller fartsdumper i veien sendes melding om hindringen opp i den skybaserte trafikkbasen til Mercedes, og biler i nærheten vil få sanntidsvarsel om hindringen i bilens navigasjonssystem.

Omlag 10 sekunder før bilen kommer til hullet eller fartsdumpen, vil det komme både et lydsignal og et spesielt ikon på skjerm – hvis du har denne varslingen tilkoblet.

– Store hull i veibanen er en sikkerhetsrisiko, fordi sjåførene ikke oppdager dem i tide til å styre unna eller dempe farten. De risikerer ikke bare å ødelegge dekk eller dempersystemer, men kan i verste fall havne i ulykker, skriver Mercedes-Benz i en pressemelding.

Den samme teknologien skal også kunne registrere og varsle ved kraftig sidevind.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPP I SKYEN:</span> Mercedes kommer med ny skybasert, funksjonalitet for å øke sikkerheten i bilene.
OPP I SKYEN: Mercedes kommer med ny skybasert, funksjonalitet for å øke sikkerheten i bilene.