I høst erklærte franske myndigheter at det ville komme regler som i praksis spenner ben for kinesiskproduserte modeller i landet.
Bakgrunnen er og var at landets elbil-incentiver – 5000–7000 euro i kontantrefusjon – i stor grad gavnet ikke-europeiske selskaper. Og i hvert fall ikke de franske.
Løsningen? Å lage et regelverk som i langt større grad skimter til alle miljøfaktorer.
Nå er reglene innført. Fra fredag 15. desember vurderes hele prosessen fra første bildel til siste frakt inn i Frankrike: materialvalg, produksjon, batterier og logistikk.
Hvis en bilfabrikk drives med kraft fra kullfyring, og bilen må fraktes tusenvis av kilometer, vil ikke kjøpere av modellene være kvalifisert til å få kontantrefusjonen.
I praksis et system skreddersydd for å ramme biler laget i Kina.
Dermed er det ingen heksekunst å gjette seg til hvilke biler som nå blir dyrere, men det er altså produksjonsland som er avgjørende – ikke eierland.
Annonse
Ut med Tesla og Dacia
Dette fører til at for eksempel Tesla Model 3 og Dacia Spring befinner seg på nei-listen. Sistnevnte, en salgssuksess i Frankrike, vil automatisk bli 5000 euro dyrere.
Interessant nok er Kia Niro fortsatt en modell man kan få tilskudd for, selv om også denne lages langt av sted – i Sør-Korea. Ergo er neppe selve båtreisen utslagsgivende i seg selv.
Til Asia Financial sier en talsperson for det kinesiske merket MG at selskapet ikke engang vil prøve å søke om refusjonsprivilegier for modellen MG4.
– Dette er laget for å ekskludere oss, sier vedkommende.