TA PANTEN: Hvor mye skal du ha for å bytte inn den gamle bilen i en ny elektrisk?

Nye grep i Sverige og Kina: 

Nå øker de vrakpanten i øst og vest

Hvor høy må vrakpanten være for å stimulere til elbilskiftet? Betydelig høyere enn i Norge, om vi skal tro myndighetene i Sverige og Kina.

Publisert Sist oppdatert

Svenskene fjernet overraskende de viktigste elbilinsentivene i vinter, men lokker nå med 10.000 kroner for de som vraker en bil med Euro 4 eller eldre til fordel for en elbil.

Men ordningen har høstet kritikk – fordi mange mener beløpet er altfor lavt. Flere bilbransjerepresentanter har sagt beløpet må opp i mellom 25.000 og 50.000 krioner for virkelig å gjøre utslag.

Også i Kina er det penger å hente for den som bytter inn gammel fossilbil i ny elbil.

Men den som vraker en fossilbil som er førstegangsregistrert før 30. april 2018 og kjløper ny elbil istedet, får 20.000 yuan (vel 30.000 kroner) i støtte. 

Hvis bilen har 2.0-liters motor eller mindre, er støtten redusert til 15.000 yuan (ca. 22.700 kroner).

Kinesiske myndigheter stanset de generelle elbilinsentivene i 2022, men gjeninnførte deler av støtten i 2023 med skattefradrag på opptil 30.000 yuan (ca. 45.000 kroner).

PS: I Norge er vrakpanten på biler 3000 kroner.