VÅR TIDS HJALLIS: Budsjettmodellen Suzuki Swift er landets mest populære bensinbil for øyeblikket.

Ender i null?

Nå nærmer dette nybil­salget seg null og niks

Salget av bensinbiler fortsetter å stupe. Med dagens utvikling vil førstegangsregistreringen av bensinbiler snart ha en takt på mindre enn én bil om dagen.

Publisert

«Det e itj mulig å gå på noill», sa skøytelegenden Hjallis, da han fikk spørsmål om hvor fort det var mulig å bevege seg rundt isen.

Men bensinbilene prøver.

For hvor få bensinbiler går det an å selge? Null er et mulig svar, slik avgiftsregimet har påvirket kjøpsvanene til norske bilkunder.

Hittil i august er det førstegangsregistrert 23 bensindrevne biler, ned fra 80 i samme periode i fjor. Det betyr at bensinbilenes markedsandel denne måneden er på 0,43 prosent.

Tesla-løft

Antallet førstegangsregistreringer er svakt ned hittil i august – i tråd med en trend vi har sett gjennom hele 2024.

August har per nå en nedgang på 8,77 prosent, med reduksjon mot fjorårstallene i alle kategorier unntatt de helelektriske bilene.

Med en svak volumvekst fra tilsvarende periode i fjor står elbilene med en markedsandel i august på svette 94,1 prosent.

En båtlass Tesla-biler løfter registreringstallene som Opplysningsrådet for veitrafikken samler, og Model Y er denne månedens suverent mest populære bil – som så ofte før.

Strekk i laget

Blant de 23 bensinbilene som er registrert i august, er spennvidden stor:

Fra rimelige Suzuki Swift (som topper med tre registreringer), via en Bentley Continental GTC, en Lamborghini Urus, en G-klasse og en håndbygd Cobra, til et lite beite M- og RS-modeller fra BMW og Audi.

Med Suzuki som et budsjettinspirert unntak, ser vi altså et bensinsegment som stadig tydeligere tar posisjon som entusiastbiler med kvaliteter andre bilklasser ikke kan matche.

PS: For 2024 sett under ett er bensintallene noe bedre – med 701 førstegangsregistreringer og en markedsandel på 0,96 prosent. Mest pop er Suzuki Vitara.