Alle som har fulgt litt med på Teslas modeller de siste årene, har fått med seg at det finnes en modell som ikke selges i Norge, Cybertruck.
En gigasvær pick-up som selskapet begynte å levere ut i USA for ikke lenge siden. Bygget i «Ultra-Hard 30X kaldvalset rustfritt stål», med en design som skal være inspirert av cyberpunk-estetikken og filmer som Blade Runner og The Spy Who Loved Me.
Bilens skall, i rustfritt stål, skal bidra til å beskytte mot bulker og skrammer, i tillegg beskytter det mot langvarig korrosjon.
Flere steder i Norge
Nå vil Tesla at europeere også skal få se bilen og sender den på en Europa-turné som skal innom 100 steder i 20 land, og den starter hvert øyeblikk.
Norge får besøk av bilen fra 4. mai, og i løpet av en drøy måned skal den innom Oslo, Bergen, Stavanger, Ålesund, Kristiansand, Trondheim, Bodø og Tromsø.
Cybertruck likner ikke på noe annet, på godt og vondt, og er 563 centimeter lang, 179 centimeter høy og 241 centimeter bred (med speil). Vekten er røslige 3104 kilo, mens bilen kan dra en henger på 4990 kilo.
Standardmodellen har en rekkevidde på mer enn 75 mil, mens versting- varianten, «Cyberbeast» skal klare litt over 70 mil. Sistnevnte gjør for øvrig null til hundre på 2,7 sekunder.
Tesla sier den skal være smidig, til tross for størrelsen. Cybertruck har steer-by-wire og bakhjulstyring, noe som skal gjøre at den føles «som en sportsbil og har bedre svingradius enn de fleste sedaner.»
Annonse
– Ikke tilgjengelig
På lasteplanet har Cybertruck to stikkontakter på 120 V og én på 240 V, og det er første gang en Tesla har toveis strømoverføring. Dette gjør at bilen kan lade en hvilken som helst enhet, for eksempel andre elektriske biler eller en bolig.
Selskapet sier det vil ta tid å øke produksjonen, og at de i første omgang konsentrerer seg om det nordamerikanske markedet.
Når det gjelder Europa, sier Tesla dette:
– Cybertruck er for tiden ikke tilgjengelig i Europa, og Tesla har ikke kunngjort et bestemt tidspunkt for leveringer utenfor Nord-Amerika.
Det er i tillegg grunn til å tro at visse tilpasninger eventuelt må gjøres før den kommer helskinnet gjennom sikkerhetstestene og bli godkjent for bruk i Europa, ikke minst hvis den skal registreres som personbil.