HALLO, IDA: Volkswagen introduserer Chat GPT-støttet stemmestyring på sju av sine modeller.

Stemmestyring 2.0:

VW med ChatGPT-støttet stemmestyring

Med hjelp av kunstig intelligens og ChatGPT-funksjonalitet skal du snart kunne få svar på spørsmål via stemmestyringen i din Volkswagen.

Publisert Sist oppdatert

LAS VEGAS (Motor): VW presenterte nyheten om samarbeid med det amerikanske selskapet Cerence på elektronikkmessen CES i Las Vegas mandag.

VW skal oppdatere funksjonaliteten i sine elbil-modeller med Cerence Chat Pro, en generativ AI-løsning, som skal sørge for at sjåfør og passasjerer i bilen kan få svar på spørsmål via stemmestyringsteknologien i bilen.

Funksjonaliteten kommer først i ID.3, ID.4, ID.5 og ID.7, samt i nye Tiguan, Passat og Golf – de tre sistnevnte er riktignok ikke lengre til salgs i Norge.

Hallo, IDA

Den aktiveres med et trykk på en knapp på rattet, eller med et «Hallo IDA» over stemmestyringen.

Ifølge Volkswagen vil den kunne brukes til å styre infotainmentsystemet, navigasjon eller varmeanlegget i bilen. ChatGPT får ikke tilgang til noe av bilens data, alt av spørsmål og svar slettes straks, ifølge selskapene.

Senere skal løsningen også kunne brukes som et digitalt oppslagsverk for spørsmål du måtte lure på – enten det dreier seg om bilen selv, eller verden utenfor.

Nøkkelteknologi

Cerence hevder de har produsert den raskeste og enkleste løsningen for bilprodusenter som vil introdusere ChatGPT som del av bilens digitale systemer.

ChatGPT er et sofistikert søkeverktøy, som er trent med enorme datamengder. Mange har allerede gjort erfaringer med slike språkmodeller i tekstproduksjon, for å lage illustrasjoner eller skrive programmerings­kode.

Og i bilindustrien er AI og språkmodeller stadig oftere nevnt som nøkkelteknologi i utviklingen av morgendagens biler.

Nå kommer den altså til en praktisk utfoldelse i sju av modellene fra Volkswagen.

Tek som haster

– Programvare kommer til å være et kjerneområde for Volkswagen i fremtiden, jeg mener det er kritisk viktig at vi snarest mulig får på plass noen meningsfulle innovasjoner basert på det som AI gjør mulig, sier Thomas Ullbrich, som er ansvarlig for ny mobilitet i Volkswagen.

– Med Cerence Chat Pro åpner vi for en morsom og engasjerende opplevelse for kundene, med rask utrulling og minimal innsats for å få det integrert – og sikrer dem noen av de AI-drevne teknologiske løsningene som nå blir tilgjengelig, sier han.

Volkswagen har hatt overveldende utfordringer med å få på plass neste generasjon teknologi i sine biler, så overveldende at lanseringen av flere nøkkelmodeller har blitt skjøvet flere år frem tid.

Mistet jobben

For hele Volkswagen-konsernet – med en merkeflora som VW, Audi, Porsche, Skoda og Cupra – er teknologiutviklingen samlet i et eget selskap, Cariad. Men problemene som dette selskapet har hatt, har allerede kostet den forrige konsernsjefen jobben.

Samarbeidet som VW presenterte i Las Vegas, er ikke primært et Cariad-prosjekt.

Derimot sier VW og Cerenda at et nytt stort, språkmodell-basert system kommer til å danne kjernen i neste generasjon førerstøtte- og informasjonssystem hos Volkswagen. Ifølge selskapene vil brukergrensesnittet basere seg på en kombinasjon av trykk- og stemmestyring.