– Plutselig spratt prisen opp:
Nå innfører Circle K nye prisrutiner
Da Per Anders Berge sto og fylte, oppdaget han plutselig at prisen steg med 2,63 kroner/literen. Nå endrer Circle K rutinene sine.
– Dette er jo villedende markedsføring fra landets største drivstoffselskap, sier Per Anders Berge.
– Circle K reklamerer for en pris som ikke gjelder.
Han føler seg litt lurt etter at han forleden svingte innom Circle K-stasjonen i Åmot i Buskerud for å fylle.
På den digre masten var dieselprisen oppgitt til 12,99 kroner/literen.
– Men da jeg sto og fylte oppdaget jeg tilfeldigvis at prisen på pumpen var endret til 15,62 kroner.
Forbrukertilsynet er tydelige:
– Det er villedende markedsføring dersom markedsført pris er lavere enn den man betaler, og det er i strid med prismerkingsreglene dersom oppgitt pris er lavere, sier Jo Gjedrem, leder for tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet.
Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyre drivstoffet?
115 kroner
Per Anders fylte 44 liter. Et prishopp på 2,63 kroner/literen gjorde at han måtte betale 115 kroner mer.
Han prøvde å få pengene tilbake både i kassen, på sms til daglig leder, og ved henvendelser til kundeservice.
Men nei, det fikk han ikke.
– 115 kroner er ikke mye. Men det er ikke riktig at de markedsfører en pris på mastene sine som ikke er gjeldende. Jeg har hørt om flere andre som har opplevd det samme.
Endrer rutinene
Circle K hevder at pumpepris alltid er riktig pris.
– Vi endrer aldri pumpeprisen mens kunden tanker. Her har kunden sett pris i masten, og før han fikk startet tankingen er prisen endret til en høyere pris, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge.
Nå endrer Circle K rutinene sine, for å unngå slike episoder.
– I dag er det en tidsforsinkelse på 60 sekunder fra prisen endres i mastene til den gjelder på pumpene. Vi ser nå på muligheten for å legge inn en tidsforsinkelse på to minutter, sier Hansen.
Følger med
Det er NAF glade for.
– Det er logisk at det er en forsinkelse ved prisendringer, slik at kundene ikke opplever at prisen endres underveis mens man tanker, sier Janne Pedersen, forbrukerrådgiver i NAF.
NAF vil nå følge med på om Circle K virkelig endrer rutinene sine. Både NAF og Forbrukertilsynet mener kunder som opplever slikt har rett på å få refundert beløpet de har betalt for mye.
Forbrukertilsynet har ikke saksbehandlet Per Anders Berges opplevelse.
Men tilsynssjef Jo Gjedrem sier til Motor at man har rett til å få varen, i dette tilfellet diesel, til prisen som ble annonsert når man kjører inn på bensinstasjonen.
Vil ikke lure
Circle K forstår at plutselige hopp kan oppleves negativt.
– Derfor tar vi tak i dette. Det er ikke vår intensjon å lure noen. Og dersom vi har gjort en feil, har vi gode rutiner for å rette opp, sier Knut Hilmar Hansen i Circle K.
Det er ikke bare Per Anders Berge som har opplevd plutselige prisøkninger. Tønsbergs Blad har nylig fortalt om Roar Hansen, som fylte diesel på Circle K på Kilen i Tønsberg. På masten sto det 12,05 kroner/literen. Men han betalte 12,29 kr/l – 24 øre mer.
Skjer ofte
– Jeg føler meg hverdagsbedratt, sier Roar Hansen.
Daglig leder for stasjonen, Arne Mjøs, sier til avisen at det er vanlig at kundene opplever dette. Han forstår ikke at kundene kan føle seg litt lurt.
Det hører med til historien at Hansen dro tilbake til stasjonen litt senere. Da var fortsatt annonsert pris i masten 12,05 kroner/literen.