Bilia på Fornebu i Oslo og Frydenbø i Bergen har fått godkjenning til å foreta mobile servicetjenester på Volvo og Polestar. Prosjektet starter nå i høst.
– Kundene slipper å reise til verkstedet for mindre service- og vedlikeholdsarbeid og vi tror denne bekvemmeligheten vil appellere til mange, sier Rune Solbakken, Workshop Development Manager og leder for Volvos satsing på konseptet her i Norge.
Prøvemarked
Volvo har valgt ut de offensive elbilnasjonene Norge og Italia som prøvemarkeder for tjenestene.
Nesten 40 prosent av alle nye Volvo-biler som ble registrert i årets syv første måneder var helelektriske. Og det er registrert nærmere 5400 Polestar 2.
Volvo ser at den mobile servicetjenesten kan være spesielt relevant for elbilkundene.
– Vi ser veldig frem til å sette i gang dette og høre hva brukerne tenker, sier Alexander Hørthe, Norgessjef i Polestar.
Solbakken sier at de innledningsvis vil begynne med de enklere jobbene.
Kanskje verksted
– Dersom man må ha av og på hjul eller om jobben innebærer væskeskifte, feilsøking, bruk av spesialverktøy eller krever spesialistkompetanse, må bilen inn på verksted. Sikkerhet og kvalitet er som alltid veldig viktig for oss og vi vil ha strenge rutiner for hvilke jobber som kan gjøres mobilt, presiserer han.